Vandaag lanceert ConsuWijzer hun Online ShopScan: hun hulp bij het beoordelen van het bedrijf achter de webshop. Door acht vragen in verschillende categorieën met 'Oké' of 'Ojé' te beantwoorden zou de consument volgens ConsuWijzer een goed beeld moeten hebben van (de betrouwbaarheid van) de webshop waar hij het product wil aanschaffen. Een mooi initiatief om de consument bewust te laten worden van de aandachtspunten bij het online shoppen!
Na het invullen van de vragen moet de klant - voorzover hij dat kan beoordelen- zélf een afweging maken of hij de webshop 'Oké' of 'Ojé' vindt en dus wil bestellen (Aas hij al niet ergens anders is gaan kijken door de tip in de scan: 'Controleer of het product dat u wilt gaan bestellen echt is waar u naar op zoek bent').
Mijn bedenkingen bij een dergelijke scan zijn echter dat het checken op deze punten nog steeds niks zegt over het bedrijf wat erachter zit. Het is slechts een website waarop de winkelier zijn producten aanbiedt. Waarschijnlijk voldeed de website van Telzone met de stuntaanbieding van de iPads ook aan (de meeste) punten van de scan. Echte zekerheid krijg je, naar mijn idee, pas door een bestelling te plaatsen en te kiezen voor achterafbetaling. Omdat je dan pas betaalt nadat je het product geleverd hebt gekregen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.