Online shoppen is booming, zo weet iedereen. Bijna elk zolderkamertje huisvest tegenwoordig wel een webshop, en sommigen daarvan groeien uit tot een succesvol bedrijf. Het is de passie van mensen om van niets ‘iets’ te maken.
Toch is niet iedereen ondernemer in hart en nieren, zo blijkt regelmatig na eenmaal gestart te zijn. De gevolgen hiervan kunnen divers zijn, maar vaak betreft het leverings- en betalingsproblemen.
De levertermijn ‘vandaag besteld, morgen in huis!’ wordt bijvoorbeeld opgerekt naar een maand of er wordt helemaal niets geleverd aan de consument. Of er wordt wel geleverd maar de consument krijgt zijn geld maar niet terug na retournering van het product.
Vervelende situaties die het vertrouwen van de consument schaden en het online shoppen in Nederland een slecht imago geven. En dat terwijl er hard wordt gewerkt aan het stimuleren van Europese online markt, zodat de consument niet alleen binnen Nederland online shopt, maar zijn Italiaanse schoentjes ook eens echt uit Italië haalt.
De Consumentenautoriteit komt daarom to the rescue en gaat dit type problemen actief aanpakken.
Zo wil zij de webwinkeliers actiever informeren over hun informatieverplichtingen, bedenktermijnen, algemene voorwaarden en gedragscodes.
Maar ook de consument komt aan bod. Zo zal de bestaande Online ShopScan van Consuwijzer zo worden aangepast, dat ook deze meer duidelijkheid verschaft aan de consument alvorens hij een aankoop doet.
Op deze wijze zijn beide partijen beter geïnformeerd over de rechten en plichten, en heeft de startende webwinkelier met een échte passie een betere kans van slagen.
Consumentenautoriteit to the rescue, een goede zaak!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.