Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft de Consumentenautoriteit (tegenwoordig Autoriteit Consument & Markt) in het gelijk gesteld. Het gevolg hiervan is dat de boete die de Consumentenautoriteit in januari 2008 aan Postgarant B.V. heeft uitgedeeld voor het grootste deel in stand blijft. De boete is uitgedeeld voor een viertal overtredingen door Postgarant B.V. Overtredingen die op grote schaal ook door andere e-commerce partijen begaan worden.
De Consumentenautoriteit deelde in 2008 een boete uit aan Postgarant B.V. Deze laatste ging daartegen in beroep bij de rechtbank te Rotterdam. Vervolgens is ook tegen deze uitspraak beroep ingesteld bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Tot zover het juridische traject, maar wat is er inhoudelijk besproken? Waar moeten e-commerce partijen op gaan letten om boetes te voorkomen?
Net zoals we eerder in de Ryanair zaak zagen, heeft de Consumentenautoriteit ook in deze zaak een boete uitgedeeld, die bestaat uit vier subboetes. Twee boetes komen overeen met de Ryanair zaak. Ook Postgarant is beboet wegens het ontbreken van contactgegevens en een onjuist bestelproces op de website.
Daarnaast heeft Postgarant een boete gekregen voor het “niet duidelijk en ondubbelzinnig vermelden van de aard en de voorwaarden van de deelneming in de e-mailberichten die een wedstrijd of prijsvraagelement bevatten”. Wat?
Postgarant heeft begin 2007 twee miljoen e-mailberichten verstuurd om reclame te maken voor een van haar producten. Uit de berichten werd echter niet voldoende duidelijk dat deze berichten bedoeld waren om artikelen te verkopen. Niet duidelijk werd dat consumenten een abonnement af konden sluiten. Hiermee zijn consumentenbelangen geschaad, en wel dusdanig dat het College een boete gerechtvaardigd vindt.
De laatste overtreding betrof het zonder toestemming toesturen van vervolgzendingen. In Nederland is dat niet toegestaan. Vitaminepillen worden regelmatig op deze manier verkocht. Bestel je een potje? Dan kun je aangeven of je periodiek hetzelfde potje wilt ontvangen. Met toestemming van de besteller is dit uiteraard toegestaan. Maar als dit niet geheel duidelijk is tijdens het bestellen, dan loopt de aanbieder het risico beboet te worden. Postgarant heeft tegen deze aantijging geen verweer gevoerd, daarom houdt het College de boete, opgelegd door de Consumentenautoriteit, in stand.
Al met al waren de overtredingen genoeg om een boete van € 100.000,- te rechtvaardigen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.