De Consumentenautoriteit heeft aan vier bedrijven die online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen lasten onder dwangsom opgelegd, omdat zij de regels omtrent de informatievoorziening aan consumenten onvoldoende naleven. Dat maakte de toezichthouder op het consumentenrecht vandaag bekend.
Webwinkels zijn verplicht alle informatie te publiceren die essentieel is voor de consument om te beslissen of die iets wil kopen. Bij ticketshops moet bijvoorbeeld duidelijk worden aangegeven dat het gaat om doorverkochte tickets. Ook moet worden uitgelegd welke risico's een consument neemt: de organisatie van het concert of evenement mag namelijk handel in zulke tickets verbieden, en de consument loopt dan de kans niet naar binnen te mogen.
De Consumentenautoriteit heeft dit jaar oneerlijke handelspraktijken online als een van de aandachtsgebieden benoemd. De aanpak van de online verkoop van toegangskaarten is hierbij een van de speerpunten.
Er wordt overigens gewerkt aan een wet die doorverkoop van tickets aan banden moet leggen. Zo mogen de prijzen dan niet meer worden verhoogd dan redelijkerwijs nodig is om kosten te dekken. Het oorspronkelijke plan om doorverkoop geheel te verbieden, haalde het niet.
Zie ook onze blogpost over de gedragscode voor secundaire ticketverkoop.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.