De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair is wegens diverse overtredingen op haar website door de Consumentenautoriteit beboet. De boete is niet misselijk: € 370.000,-. Wat ging er mis?
Niet alle kosten werden bij de vliegtickets gemeld, het bestelproces was niet in orde, er ontbrak een e-mailadres en de klantenservice, op de verder Nederlandstalige site, was zonder aankondiging Engelstalig.
Blijkbaar heeft Ryanair niet geleerd van een eerdere waarschuwing. Begin 2012 is de prijsvechter in Duitsland ook op de vingers getikt wegens het onjuist vermelden van enkele bijkomende kosten bij het boeken van een ticket. De Consumentenautoriteit zegt hierover:
Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze. Kosten die de consument niet kan vermijden, horen daarin te zitten.
Ryanair heeft dit inmiddels aangepast. Verder voldoet het bestelproces niet aan de wet. Ryanair biedt consumenten onvoldoende mogelijkheid om eenmaal ingevulde gegevens te controleren of te corrigeren. Een harde eis uit de wet, waar helaas veel webwinkels nog niet aan voldoen.
Naast fouten in de prijsvermelding en het bestelproces ontbrak ook een e-mailadres op de website van Ryanair. Webwinkels zijn verplicht dit adres te vermelden om de bezoekers de mogelijkheid te bieden contact op te nemen. Alleen het door Ryanair aangeboden contactformulier is niet voldoende.
De laatste overtreding bestond uit het feit dat de klantenservice op de website van Ryanair Engelstalig is, terwijl de rest van de website Nederlandstalig is. Inmiddels vermeldt Ryanair duidelijk dat vragen in het Engels beantwoord zullen worden.
Om hogere boetes te voorkomen moet Ryanair het bestelproces aan gaan passen en een e-mailadres gaan vermelden. Doen ze dit niet, of te laat dan kunnen daar extra boetes voor uitgedeeld worden van maximaal € 240.000,- per overtreding. Reden genoeg voor Ryanair, maar ook voor andere webwinkels om nog eens kritisch naar de eigen website te gaan kijken.
Webwinkels hebben te maken met speciale juridische eisen. Zo schrijft de wet voor dat u zich moet identificeren, dat uw algemene voorwaarden op een specifieke manier moeten worden aangeboden en dat u in een privacyverklaring moet toelichten wat u doet met persoonlijke informatie.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.