Checklist registratie domeinnamen

Een tijdje geleden schreef ik over het aanbieden van de voorwaarden van de SIDN (of andere registries) naast uw eigen algemene voorwaarden. Op grond van de overeenkomst tussen de hostingprovider en de SIDN bent u verplicht om deze aan te beiden aan uw klanten. Naast deze verplichting zijn er mogelijk nog andere zaken waar u aan moet denken wanneer u domeinnamen voor uw klanten registreert. Ik heb voor u de belangrijkste zaken op een rijtje gezet in de vorm van een checklist.

  • Worden bij domeinnaamaanvragen de voorwaarden van de registry (zoals SIDN) aan de klant aangeboden?
  • Zijn deze voorwaarden beschikbaar in een formaat zoals PDF of HTML, dat eenvoudig op te slaan en na te lezen is?
  • Als u PDF gebruikt, is het bestand dan printbaar en kan eruit worden gekopieerd (copy/paste)?
  • Hoe worden domeinnamen van klanten verlengd (let op de Wet Van Dam bij consumenten)?
  • Hoe ver van tevoren informeert u klanten over het vervallen van hun domeinnaam?
  • Als u domeinnamen voor klanten op eigen naam aanvraagt, vraagt u dan de klant expliciet om toestemming daarvoor?
  • Als u domeinnamen voor klanten op eigen naam aanvraagt, heeft u dan ook een vrijwaring in de algemene voorwaarden over wat de klant via de domeinnaam doet?
  • Heeft u in de algemene voorwaarden een bepaling over het “op zwart zetten” of opheffen van domeinnamen bij wanbetaling door de klant?
  • Zijn uw eigen domeinnamen voldoende verschillend van die van uw concurrenten?
  • Weet u hoe u om moet gaan met een claim van een merkhouder dat een domeinnaam van een klant inbreuk maakt?

Meerdere checklists die van toepassing zijn op hostingbedrijven vindt u terug in ons boek Hostingrecht uit de serie Deskundig en praktisch juridisch advies. Deze kunt u hier downloaden en/of bestellen.

Terug naar overzicht