Na een relatief lange tijd van stilte stormt het weer in cookieland. Na een waarschuwing van het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) aan het adres van adnetwork YD, is nu ook duidelijk geworden dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) al geruime tijd in de clinch ligt met de privacywaakhond: Het Cbp heeft vandaag – na een vroegtijdige lek door het NRC – het “Rapport definitieve bevindingen” gepubliceerd naar aanleiding van het onderzoek naar de verwerking van persoonsgegevens met cookies door de NPO. Direct na publicatie heb ik de meest nieuwswaardige bevindingen uit het Rapport de wereld in getweet (zie ook hieronder), en nu dus ook een overzichtelijk blogartikel. Het Rapport geeft duidelijk blijk van de visie van het Cbp: Cookies zijn al gauw persoonsgegevens, en gebruik van analytische cookies met tracking mogelijkheden vereist voorafgaande informatie en ondubbelzinnige toestemming. De voorgestelde wetswijziging doet daar niets aan af. Het CBP zal de komende periode controleren in hoeverre de overtredingen voortduren en beslissen over eventuele inzet van sancties.
Wat was er aan de hand?
De NPO verzamelt met zogeheten tracking cookies persoonsgegevens van bezoekers van de websites van de Nederlandse publieke omroepen. Zij deed dit zonder eerst ondubbelzinnige toestemming te vragen, nu de cookies al bij het inladen van een webpagina werden geplaatst. Dit gebeurde dus vóórdat de websitebezoeker überhaupt een keuze kon maken om in te stemmen met het gebruik van cookies en/of zijn persoonsgegevens of niet.
Wat zijn de bevindingen van het Cbp?
Het Cbp stelt in een flink epistel vast dat de NPO hiermee niet voldoet aan de cookiewet. Gegevens over surfgedrag zijn gevoelige gegevens die een indringend beeld kunnen geven van iemands (communicatie-)gedrag en belangstelling. Internetgebruikers moeten daarom worden geïnformeerd over wie welke persoonsgegevens van hen verzamelt en met welk doel dat gebeurt. De NPO verzamelt gegevens van zijn websitebezoekers om – onder meer – het publieksbereik te meten, maar ook om gepersonaliseerde advertenties te tonen en om het delen van social media mogelijk te maken. Volgens het Cbp schiet de door de NPO geboden informatie echter te kort. Sterker nog: het Cbp concludeert dat de NPO bezoekers onvolledig, inconsistent en in sommige gevallen feitelijk onjuist informeert.
Lees hier het persbericht.
Overzicht van tweets van @WouterDammers van 8 juli 14:55-16:00:
The post Cbp onderzoek: NPO overtreedt cookiewet met analytische cookies appeared first on LAWFOX.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.