Wij schreven eerder over het wetsvoorstel tot invoering van een opt-in systeem voor telemarketing en tot afschaffing van het Bel-Me-Niet Register (BMNR). Begin dit jaar stemden de Tweede Kamer en Eerste Kamer unaniem in met dit voorstel. Dat betekent dat vanaf 1 juli 2021 de Nederlandse telemarketing aan banden wordt gelegd om zo de consumentenirritatie te verlagen.
Momenteel mogen bedrijven en goede doelen consumenten zonder aanleiding bellen om bijvoorbeeld aanbiedingen te doen. Dit ligt anders wanneer de consument zijn of haar telefoonnummer heeft laten blokkeren in het BMNR en/of de bellende organisatie rechtstreeks heeft laten weten geen telefoontjes meer te willen ontvangen. In die gevallen is het niet toegestaan om telefonisch contact op te nemen met de consument. Op deze uitzondering geldt overigens weer een uitzondering, namelijk wanneer sprake is van een klantrelatie en het telefoontje betrekking heeft op gelijksoortige producten, diensten of schenkingen. In dat geval maakt het niet uit dat het telefoonnummer is opgenomen in het BMNR.
Vanaf 1 juli 2021 verandert het systeem van ‘ja, tenzij’ naar ‘nee, tenzij’. Hiermee wordt aangesloten bij de bestaande regels voor digitale direct marketing (e-mail). Het versturen van een nieuwsbrief is alleen toegestaan wanneer de ontvanger toestemming heeft gegeven. Bij een betalende klant geldt dat een nieuwsbrief gestuurd mag worden, tenzij de klant heeft aangegeven geen nieuwsbrief te willen ontvangen. Dit opt-in systeem gaat straks ook gelden voor bellen.
Ondernemers moeten rekening houden met de volgende regels:
'Zomaar' mensen opbellen zit er straks niet meer in voor bedrijven en goede doelen. Organisaties zullen op creatieve en aantrekkelijke wijze moeten inzetten op het verkrijgen van toestemming van niet-klanten, en zullen deze goed moeten vastleggen voor bewijsdoeleinden. Tegelijkertijd zal er, voor bedrijven althans, in de praktijk niet veel veranderen. Het BMNR bevat namelijk al zo’n 10 miljoen nummers, waardoor veel organisaties zich reeds beroepen op de wettelijke uitzondering voor klantrelaties. Daarnaast blijft de termijn voor klantrelaties voorlopig gelijk. Voor goede doelen zal de nieuwe regeling echter een grotere klap zijn. Hoewel de wetgever hun tegemoet is gekomen door uitbreiding van het wettelijk klantrelatie-begrip, worden zij ernstig beperkt in hun mogelijkheden om potentiële donateurs en vrijwilligers te bereiken. Eén lichtpuntje: het enorme BMNR hoeft niet meer te worden geraadpleegd. Dat scheelt weer tijd, energie en kosten.
Deze blog is geschreven in samenwerking met stagiaire Arlette Meiring.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.