Er zijn al wat nieuwsberichtjes verschenen over De Buren, een dienst waarbij de webwinkelier de producten verzendt naar een kluis en de klant de bestelde producten, wanneer het hem zint, uit de kluis ophaalt. De bedoeling is dat er overal in Nederland ruimtes/gebouwen komen waarin de kluizen en de terminals worden geplaatst.
Een goede ontwikkeling in webwinkelland, want een extra aflevermethode is nooit weg. Een veelgehoorde irritatie is immers dat de postbode weer een briefje heeft achtergelaten, of dat deze alleen overdag komt op het moment dat je nu net zelf aan het werk bent. Voor de exacte werkwijze verwijs ik voor het gemak door naar de website van de dienst zelf.
Ik zie ook weinig juridische (daar zijn wij tenslotte voor) hobbels in de methode. De verkoper is nog steeds verantwoordelijk voor het afleveren. Dat houdt niet op op het moment dat de bezorger het pakket in de kluis legt. Het risico gaat immers pas over na ontvangst door de klant van het pakketje. Mocht er ergens iets mis gaan, zal kan de klant bij de verkoper aankloppen en hoeft dat in beginsel niet bij De Buren. De webwinkel mag dus niet verwijzen naar de Buren, op het moment dat het pakket niet in de kluis ligt of iets dergelijks.
Dit laatste gebeurt helaas nog wel te vaak bij de “gewone bezorgmethodes”. Het pakketje wordt niet geleverd, de klant klaagt, maar de webwinkel verwijst de klant door naar bijvoorbeeld PostNL. De klant heeft echter geen overeenkomst met PostNL, maar met de verkoper, die dus voor een correcte levering moet zorgen. Achter de schermen mag de verkoper in conclaaf met de bezorgdienst.
Het is dus van belang dat een webwinkel goede afspraken maakt over risico’s en aansprakelijkheid met de kluizenaanbieder, al lijkt het mij waarschijnlijk dat de kluisaanbieder de aansprakelijkheden goed zal afdichten. Wat nog wel opvallend is, is dat de klant wel zelf ook eerst klant moet worden van De Buren, om gebruik te kunnen maken van de dienst. Hij moet bijvoorbeeld een pasje aanvragen om de kluizen te openen. Dat brengt wel een vorm van verantwoordelijkheid voor De Buren met zich mee, ook naar de consument. Iets dat bij de ouderwetse bezorgmethodes niet aan de orde is.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.