Ongevraagd telefonisch contact opnemen om iemand iets te verkopen, dat kan toch gewoon? De ACM heeft nog eens duidelijk gemaakt dat bedrijven die dit soort gesprekken (laten) voeren, zich aan de telemarketingregels moeten houden. Voor élke persoon waarmee contact opgenomen wordt, moet worden nagegaan of ongevraagd bellen mogelijk is.
Kort geleden heeft de Autoriteit Consument en Markt (de ACM) een brief over telemarketing gestuurd naar verschillende bedrijven die veel klachten veroorzaakten. In deze brief riep de ACM op tot interne controle op telemarketingactiviteiten. De ACM vroeg de bedrijven via de brief om te omschrijven op welke manier zij de telemarketingregels naleven bij telefonische verkoop. De ACM nam dit initiatief naar aanleiding van klachten van consumenten.
In de brief legt de ACM duidelijk uit wanneer een bedrijf een (ex-)klant, die een consument of kleine ondernemer is, mag bellen voor commerciële doeleinden. Denk hierbij aan een telefoontje met het doel om iets te verkopen, of iemand te vragen mee te doen aan een actie.
In de brief van de ACM stond ter ondersteuning een vereenvoudigde opsomming van de telemarketingregels, namelijk:
Klantgegevens mogen niet langer bewaard worden dan noodzakelijk. Niet langer dan noodzakelijk is een moeilijk in te vullen begrip. Mag je de gegevens van ex-klanten 10 jaar bewaren en dus 10 jaar lang bellen om iets te verkopen? Of is dat langer dan noodzakelijk? De ACM geeft aan dat hierbij moet worden uitgegaan van de redelijke verwachting die de (ex-)klant heeft. De bewaartermijn moet vooraf zijn vastgesteld en deze moet je ook communiceren in je privacyverklaring. Een redelijke termijn zou bijvoorbeeld 2 jaar kunnen zijn. Na 2 jaar moet je dan de klantgegevens verwijderen en mag je de klant niet meer bellen voor een verkoopgesprek.
Implementeert het aangesproken bedrijf deze regels niet of niet juist? Dan kan de ACM overgaan tot het opleggen van een boete. Maar let op: ook zonder voorafgaande waarschuwing kan de ACM overgaan tot het opleggen van een boete.
Meer weten over telemarketing B2B? Lees hierover deze blogpost.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.