KPN kampt al een aantal dagen met een storing bij haar dienst Back-up Online, zo meldt Webwereld. Die dienst kan voor gebruikers automatisch een kopie maken van de bestanden op de eigen computer. Mocht dan bijvoorbeeld de harde schijf van uw computer crashen, dan zijn de bestanden nog te vinden bij de dienst van KPN. Zulke cloud-based diensten hebben in hun voorwaarden vaak de mogelijkheid ingebouwd om een periode niet beschikbaar te zijn, maar dat beperkt zich meestal tot één of enkele procenten (bijv 99% uptimegarantie).
In haar algemene voorwaarden voor online software geeft KPN aan geen enkele garantie te geven over de beschikbaarheid van de dienst (artikel 7.2):
KPN zal zich inspannen om de overeengekomen Dienst steeds naar behoren te doen functioneren en streeft naar een zo hoog mogelijke beschikbaarheid, kwaliteit en beveiliging van de Dienst. KPN geeft echter, anders dan zoals eventueel opgenomen in de Overeenkomst en/of Aanvullende Voorwaarden en/of Dienstbeschrijving, geen enkele garantie terzake.
Maar gelukkig is er dan nog een 'Dienstbeschrijving'. In de Backup-up Online Dienstbeschrijving wordt het volgende gezegd over de beschikbaarheid:
Voor de dienst Back-up Online voor pc’s zal ten aanzien van de continue levering de volgende beschikbaarheid worden gehanteerd:
- 98,5% beschikbaarheid (back-up maken en herstellen) op maandbasis, maximaal 10,95 uur per maand niet beschikbaar.
- 99,5% beschikbaarheid (back-up maken en herstellen) op jaarbasis, maximaal 43,8 uur per jaar niet beschikbaar.
In het bovenstaande mag het totaal van de niet-beschikbaarheid per maand de jaarnorm niet overschrijden. Gepland onderhoud wordt niet gerekend als niet-beschikbaarheid van de dienst. Daarnaast geldt dat de dienst in principe een technische openstellingstijd heeft van 7 dagen per week, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, met inachtneming van de onderhoudsperiodes.
Een tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst door partijen kan haar niet worden toegerekend indien sprake is van overmacht. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: stroomstoringen, uitval van de internetverbinding, of tekortkoming in de nakoming door leveranciers van wie KPN bij de uitvoering van de Overeenkomst afhankelijk is, alsmede iedere andere omstandigheid die niet te wijten is aan de schuld van een partij, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van die partij komt, een en ander uitgezonderd verplichtingen tot betaling van geld.
KPN heeft op maandagavond 23 april Back-up Online buiten werking gesteld, om samen met de leverancier een server storing zo spoedig mogelijk te kunnen herstellen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.