Apple schendt cookiewet met U2-push naar bestaande iPhones

Apple schendt de Europese cookiewet met het gratis nieuwe album van rockgroep U2. Gebruikers zien die muziek plots in hun iTunes-bieb staan én op hun iPhone. Dit mag niet: de cookie wet verbiedt ieder plaatsen van informatie op randapparatuur via telecommunicatienetwerken, niet alleen cookies. En een muziekalbum is ook informatie.

Apple heeft het album van de Ierse rockband gebundeld met haar nieuwe iPhone. Dat mag, want wat je koopt mag zijn preloaded met wat de leverancier maar wil. Echter, wat Apple tot mijn verbazing ook doet is dit album via iTunes pushen naar mensen met reeds eerder gekochte iPhones – en wel zonder dat te melden of toestemming voor te vragen.

De cookiewet heet wel cookiewet maar is eigenlijk bedoeld voor alles behalve cookies. De wet wil de gebruiker controle geven over zijn randapparatuur: via internet mogen er niet zomaar dingen op gezet of afgehaald worden. Op grond van de cookiewet mogen dus bijvoorbeeld niet zomaar toolbars worden geïnstalleerd (ja ik kijk naar jou, Ask.com) of updates aan software doorgevoerd. Dit vereist toestemming nadat is uitgelegd wát er gaat gebeuren.

Apple heeft ongetwijfeld in haar dertig pagina’s lange en wekelijks wijzigende EULA een zin staan die met creatieve juristerij te lezen is als een grond voor deze handeling. Maar dat gaat niet werken: toestemming onder de cookiewet moet expliciet gevraagd worden, in plaats van via vage zinnen in EULA’s opgeëist. Dit is waarom al die websites cookiepopups of -balken hanteren in plaats van in de disclaimer, gebruiksvoorwaarden of privacyverklaring “hoi wij gebruiken cookies” te hebben staan.

Helemaal apart vind ik dat je het album niet kunt wissen uit je iTunes. Dat valt echter buiten de cookiewet.

Terug naar overzicht