Via Twitter kregen wij de melding dat Apple een Apple Online Store-gebruiker zou hebben gedwongen afstand te doen van het recht om zijn aangekochte app binnen veertien dagen te herroepen. Dat voelt een tikje raar. Hoe zit dat nu wettelijk?
Apple heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat een product (bijvoorbeeld een ‘app’) welke is aangeschaft in de Apple Online Store, binnen veertien dagen nadat het is verkregen, geretourneerd kan worden. Dit ‘retourrecht’ is het gevolg van Europese regelgeving die ertoe strekt consumenten extra te beschermen bij online-aankopen. Dit is gewenst omdat een consument bij een online-aankoop, anders dan bij een aankoop in een fysieke winkel, geen goed beeld kan krijgen van het product.
Binnen de termijn van veertien dagen biedt Apple dus de mogelijkheid om de app volledig te gebruiken, maar ook om de aankoop – om welke reden dan ook – ongedaan maken.
Uit de tweet bleek dat de gebruiker vóór de aankoop echter gedwongen werd afstand te doen van dit retourrecht. Dit zag er vermoedelijk uit zoals hierboven is afgebeeld.
Afstand van het retourrecht is overeenkomstig de Europese regelgeving toegestaan, maar alleen indien een consument deze afstand uitdrukkelijk heeft erkend. Opname van de afstand in de algemene voorwaarden kan bijvoorbeeld niet opgevat worden als uitdrukkelijk erkenning. Een pop-up – vóór aankoop – waarin de consument wordt gewezen op deze consequenties is daarentegen wel acceptabel, tenzij dit verstopt zit in de tekst.
Deze pop-up in combinatie met een druk op de knop ‘Buy’, is wat ons betreft een rechtmatige manier om afstand te doen van het retourrecht. De consument behoudt natuurlijk ook dan nog steeds het recht om de koop te ontbinden wegens non-conformiteit, bijvoorbeeld indien de app niet werkt of niet beantwoord aan de beschrijving uit de App-store.
Het doet wel raar aan dat in de AV staat dat je apps mag retourneren, en dat je in het bestelproces dan alsnog afstand moet doen van dat recht. Volgens de vraagsteller zou hij hiermee ‘gestraft’ worden voor het annuleren van eerdere bestellingen. Je verliest dan je retourrecht als je het te vaak gebruikt. Dat zou juridisch wel heel spannend zijn.
Uit dit artikel blijkt dat Apple dit beleid al langer voert. Onduidelijk is echter hoe snel – en voor hoelang – een gebruiker gedwongen wordt tot afstand van zijn retourrecht.
Hebben meer mensen ervaring hiermee?
Fotocredit: Onemorething.nl
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Tim Wokke.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.