Postorderbedrijf Otto biedt per ongeluk drie verschillende lcd-tv's aan voor 99 euro per stuk. Het gevolg is dat er zo’n 1000 bestellingen zijn geplaatst. Nu.nl meldt daarover het volgende:
“Otto gaat alle klanten telefonisch benaderen om excuses en een "pleister op de wond" aan te bieden, maar de televisie wordt niet voor de foutieve prijs geleverd. Dat zou volgens de algemene voorwaarden van het bedrijf niet hoeven. Weliswaar ontvangen bestellers per e-mail een bevestiging, maar volgens Otto's juristen zou dat geen bindende overeenkomst zijn.”?
Allereerst is er wel sprake van een overeenkomst tussen Otto en haar klanten. Een overeenkomst via het internet komt namelijk tot stand door aanbod, aanvaarding en bevestiging (per e-mail). Waarschijnlijk zal een beroep op vernietiging van de overeenkomst slagen op grond van artikel 3:33 jo. 3:35 BW. Een lcd-tv voor 99 euro is namelijk erg goedkoop en dat zou de klant moeten weten.
Nu beroept Otto zich op haar algemeen voorwaarden. Maar zijn deze algemene voorwaarden wel van toepassing? ICTRecht heeft de bestelprocedure van Otto bekeken en het antwoord is “nee”?. Otto biedt haar klanten niet de mogelijkheid om de algemene voorwaarden op te slaan. Het kunnen opslaan/downloaden van de algemene voorwaarden is een informatieplicht die gebruikers van algemene voorwaarden moeten naleven. Een beroep op de bepaling in de algemene voorwaarden van Otto dat producten niet voor een foutieve prijs worden geleverd, is waarschijnlijk vernietigbaar.
Verder moet worden opgemerkt dat Otto op haar website gebruik maakt van een popup-venster waar de algemene voorwaarden in worden weergegeven. Klanten met een popup-blokkering krijgen de algemene voorwaarden niet eens te zien.
Vraag de juridische website scan van ICTRecht aan om dit soort problemen voor uw bedrijf te voorkomen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.