Adverteren is belangrijk voor een webshop. Bezoekers moeten, het liefst in één oogopslag, zien wat ze kunnen verwachten van een webshop. Waarin onderscheid een webshop zich van anderen? Waarom moet ik als bezoeker juist op deze website iets bestellen, wat zijn mijn voordelen? Een verkoper mag zichzelf aanprijzen, deze aanprijzingen mogen echter niet misleidend zijn. Daarom hebben we in Nederland href="https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/webshop-starten/oneerlijke-handelspraktijken/" >wetgeving over dit onderwerp. Maar omdat de consumentenwetgeving href="https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/toekomstige-wetgeving/" >gaat veranderen kan dit ook gevolgen hebben voor reclameslogans.
Gratis verzending, 24/7 klantenservice beschikbaar en 100% tevredenheidsgarantie zijn enkele slogans die voorbij komen op websites van online winkels. Met enige regelmaat zie ik echter ook een slogan voorbijkomen die stelt dat ik bestelde producten binnen 14 dagen terug mag sturen. Op een prominente plaats op de homepage wordt dit onder de aandacht gebracht om bezoekers te verleiden tot aankoop over te gaan. Maar, de titel zegt het al, dit is straks niet meer toegestaan.
Het is namelijk niet toegestaan om te adverteren met wettelijke rechten als onderscheidend kenmerk van een winkel.
Consumenten hebben bij online aankoop van een product wettelijk gezien zeven werkdagen na ontvangst de tijd om het product zonder opgaaf van reden te retourneren. Hiermee mag een winkelier zich dus niet onderscheiden. Wordt deze termijn door de winkelier opgerekt naar 14 dagen (uit service oogpunt, of omdat een keurmerk welke de winkelier voert dat verplicht) dan mag hiermee geadverteerd worden.
De termijn waarbinnen een koop ongedaan gemaakt mag worden gaat echter uitgebreid worden, van zeven werkdagen naar href="https://webwinkelrecht.nl/wetgeving/verandering-door-nieuwe-europese-richtlijn-consumentenrechten-1/" >14 kalenderdagen. Adverteren met 14 dagen herroepingsrecht om je als webwinkel te onderscheiden van de rest is in dat geval dus adverteren met een wettelijk recht. En dat is niet toegestaan in Nederland, omdat dit misleidend voor de consument is.
Een oplossing? Je kunt besluiten niet langer te adverteren met het feit dat consumenten herroepingsrecht hebben en je richten op andere onderscheidende factoren. Of je kunt jouw termijn oprekken naar bijvoorbeeld 20 of 30 dagen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.