Sinds begin december 2018 is de Geoblocking Verordening van kracht gegaan. Het doel van de verordening is dat verkopers klanten niet discrimineren op basis van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging. Maken Nederlandse bedrijven zich toch schuldig aan discriminatie, dan riskeren zij een boete van maar liefst € 900.000. Per eind vorige week is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangesteld als toezichthouder op het gebied van geoblocking.
In elke Europese lidstaat heeft een toezichthouder de bevoegdheid om bedrijven op de vingers te tikken wanneer de regels uit de Geoblocking Verordening niet worden nageleefd. In Nederland is de Autoriteit Consument & Markt nu dus belast met deze taak. De ACM zal optreden tegen in Nederland gevestigde bedrijven die zich niet houden aan de geoblocking regels. Een boete van € 900.000 of (indien dat meer is) 1% van de jaaromzet kan dan opgelegd worden.
In een van onze eerdere blogs hebben wij de geoblocking regels al uitgelegd. Maar in het kort komt het op het volgende neer:
Wilt u weten of uw website zo is ingericht dat de geoblocking regels correct worden nageleefd? Wij kunnen dat voor u controleren. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer: 020 663 1941 of e-mail: info@ictrecht.nl.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.