Via Consuwijzer is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een campagne gestart die consumenten bewust moet maken voor het feit hoe zij betalen in een webshop. Het idee is dat consumenten soms erg gemakkelijk vooruit betalen en vervolgens hun producten niet krijgen en dan kunnen fluiten naar hun geld en bestelling.
Wij hebben regelmatig geschreven over dat een webshop in beginsel een mogelijkheid moet bieden die inhoudt dat de klant pas bij of na aflevering (minimaal 50% van bedrag) kan betalen. Hiervoor zijn diverse opties, zoals rembours, een partij als Afterpay of zelf later een factuur sturen.
Veel met name startende webwinkels kennen deze regel niet en bieden vaak alleen iDeal aan, wat dus onvoldoende is. Shops met duurdere producten vinden het risico vaak te groot en eisen ook volledige vooruitbetaling. Vanuit het oogpunt van de consument is dit risico natuurlijk net zo groot, als er bijvoorbeeld niet geleverd wordt en er wel betaald is. Dus derhalve valt zeker wat voor de campagne te zeggen. Dit laatste wordt door de ondernemers wel eens vergeten.
Wat ik positief vind aan de campagne is dat er vooral over verzekerde betaalmethodes wordt gesproken (en minder over de achter afbetaalverplichting), om meer zekerheid te hebben als klant. Dus niet persé: “kies altijd voor achteraf betalen”. Denk daarbij aan creditcards maar zeker ook aan Paypal. Een gevolg van de campagne kan echter wel zijn dat dit meer een speerpunt van de ACM wordt en er op het punt van betaling meer gehandhaafd gaat worden.
Punt van kritiek blijft wel dat de achteraf betaalregel iets echt Nederlands is en dat de meeste andere landen dit niet kennen. Daar is het meer aan de consument om te bepalen of hij iets wil bestellen bij een shop die enkel vooruitbetaling biedt. Vertrouw je het niet, dan bestel je niet. Op zich geen verkeerde gedachte. Het verschil in regelgeving is lastig, omdat veel shop graag internationaal willen handelen en daarin ook overal dezelfde regels wensen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.