De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft op 10 januari 2019 bekend gemaakt dat aan een reisaanbieder een boete is opgelegd van € 20.000. De reden is dat deze reisaanbieder geen garantiemaatregelen had getroffen, terwijl dit wel verplicht is voor aanbieders van pakketreizen. Hoe zit het nu ook alweer met garantiemaatregelen voor reisaanbieders?
Handelaren die pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen aanbieden, hebben te maken met diverse wettelijke regels. Zo zijn handelaren verplicht om garantiemaatregelen te nemen tegen insolventie. De redenering hierachter is dat reizigers niet de dupe mogen zijn als het bedrijf waar ze een vakantie hebben geboekt, failliet gaat. Een handelaar moet er dus voor zorgen dat reizigers hun geld terugkrijgen als de handelaar failliet gaat vóór aanvang van de reis, maar de reissom al betaald is. Of de handelaar zorgt ervoor dat de reis wordt uitgevoerd door een andere reisorganisatie. Gaat de handelaar failliet tijdens de vakantie en is terugvliegen niet meer mogelijk, dan moet het voor de reiziger mogelijk zijn om kosteloos via een andere reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij naar huis te gaan.
Er is dan wel een wettelijke verplichting voor handelaren om garantiemaatregelen te nemen, maar hoe moeten handelaren dat eigenlijk doen? Er zijn twee manieren:
Vanaf 1 juli 2018 gelden nieuwe regels voor ondernemers die pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen aanbieden. Naast de garantiemaatregelen zijn ook de informatieverplichtingen belangrijk. Let dan ook op dat u de nodige informatie verstrekt aan reizigers. De ACM kan namelijk ook een boete opleggen, wanneer een reisaanbieder zich niet houdt aan de informatieverplichtingen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.