In 2016 heeft de ACM Beleidsregels gepubliceerd die telecomaanbieders moeten volgen bij het doorvoeren van wijzigingen in lopende (zakelijke) telecomcontracten. De ACM meldt nu dat zij aanbieders streng gaat controleren op de naleving hiervan.
In de Beleidsregels is opgenomen dat aanbieders hun abonnees goed moeten informeren over voorgenomen contractwijzigingen. Deze informatie moet minimaal voldoen aan de volgende vereisten:
De bovenstaande informatieplicht geldt overigens onder meer niet als (i) de wijziging in het voordeel van de abonnee is, (ii) er alleen een neutraal beding wordt gewijzigd, of (iii) als de aanbieder in de overeenkomst een duidelijk beding heeft opgenomen op basis waarvan de wijziging voorzienbaar was; “de prijs gaat ieder jaar met €2,50 omhoog”.
In de gevallen dat een aanbieder niet goed heeft geïnformeerd, blijft deze (logischerwijs) verplicht dit alsnog te doen. Abonnees die te maken hebben gehad met stilzwijgende, ongeoorloofde wijzigingen en nu nog wensen op te zeggen hebben de mogelijkheid om dat te doen tegen de datum waarop wijziging van kracht is geworden. Alle abonnees die reeds hebben opgezegd en daardoor een opzegvergoeding hebben moeten betalen, moeten deze terug kunnen krijgen.
De ACM verzoekt partijen nu melding te doen indien zij te maken hebben gehad met stilzwijgende, ongeoorloofde wijzigingen van zakelijk telecomcontracten.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.