Deze maandag kondigde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan dat zij reisaanbieders controleert op naleving van de regels met betrekking tot reisgarantie. Er zijn 15 bedrijven aangesproken die geen garantiestelling boden. Dit heeft ertoe geleid dat deze bedrijven dit alsnog geregeld hebben. Daarmee hebben zij een boete kunnen voorkomen. In het nieuwsbericht waarschuwt de ACM dat zij reisaanbieders blijven controleren, en aanbieders die niet voldoen riskeren nu een boete zonder extra waarschuwing.
Ruim een halfjaar nadat deze nieuwe regelgeving in de zomer van 2018 in werking trad, werd de eerste boete al opgelegd door de ACM. Waarom? Een reisaanbieder had geen garantiemaatregelen getroffen, terwijl dit wel verplicht is voor aanbieders van pakketreizen. Deze week, een jaar na ingang van de nieuwe regels, heeft de ACM de reisbranche dus weer even opnieuw wakker geschud.
Eerder publiceerden wij al diverse blogs over de nieuwe regels voor de reisbranche. Die regels gelden sinds 1 juli 2018 voor handelaren die pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen aanbieden. Zo moeten reisaanbieders onder andere garantiemaatregelen treffen om consumenten te beschermen tegen faillissement van de reisaanbieder. Op twee manieren kan een reisaanbieder garantiemaatregelen treffen:
Als een handelaar failliet gaat dan zullen de reizigers vanuit dat fonds hun geld terugkrijgen of wordt geregeld dat de reizigers alsnog naar huis kunnen.
De reissom wordt dan betaald aan een derdengeldenrekening, en het geld wordt pas na afloop van de reis overgemaakt naar de handelaar.
Lees onze eerdere blogs voor verdere informatie over de regels voor de reisbranche.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.