Webwinkeliers moeten aan veel wet –en regelgeving voldoen. Maar wat mag er écht niet ontbreken op de website? Ik maak het je gemakkelijk en geef je een overzicht:
Veel webwinkeliers zitten er niet op te wachten, maar het moet toch echt: je dient op de website een aantal gegevens te vermelden over je bedrijf. Dit doe je bij voorkeur op de contactpagina zodat de consument de informatie gemakkelijk kan vinden.
De informatie die niet mag ontbreken zijn je bedrijfsnaam, je vestigingsadres (dus géén postbus!), een telefoonnummer, en een e-mailadres (of een ander medium waarmee je snel reageert, zoals een contactformulier). Het is ook erg belangrijk dat je jouw KvK- en BTW nummer vermeld! Vooral dit laatste ontbreekt maar al te vaak.
Het niet voldoen aan deze vereisten is echter een economisch delict (art.3:15d BW en art. 6 WED) en kan je een boete opleveren van maar liefst € 19 500!
Je dient algemene voorwaarden op jouw website te plaatsen en deze op juiste wijze ter hand te stellen. Dit doe je bijvoorbeeld door ze in de footer van de website te plaatsen én aan het eind van het bestelproces een zin te maken zoals: ‘ik ga akkoord met de algemene voorwaarden’.
Nóg beter is het als je bij deze zin een hokje plaatst dat men aan kan vinken. Zo heb je altijd bewijs dat men akkoord is gegaan. Let er op dat de algemene voorwaarden gemakkelijk opgeslagen en/of uitgeprint kunnen worden.
Voldoe je hier niet aan? Dan zorgt dat ervoor dat de consument zomaar je algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk kan vernietigen, en dat betekent simpel gezegd ‘dat ze niet tellen bij de betreffende overeenkomst’. Lees meer in onze factsheet algemene voorwaarden.
Je bent ook bij wet verplicht om een privacy statement op je website te hebben. De reden? Je moet aangeven welke privacygevoelige gegevens je verzamelt en met welk doel. Onderwerpen die je hier in elk geval in moet opnemen zijn je bedrijfsgegevens (ja alweer), de doeleinden waarvoor je de persoonsgegevens verzamelt, en welke cookies je gebruikt (indien van toepassing).
Daarnaast dien je te vermelden of je nieuwsbrieven verstuurt en hoe men daar weer af kan. Ook moet je vermelden dat men recht heeft op inzage en correctie van de opgegeven persoonsgegevens en (als deze écht niet meer ter zake doen) zelfs verwijdering ervan.
Tot slot dien je aan te geven op welke wijze je de website hebt beveiligd. Dit is verplicht op alle plaatsen waar men persoonsgegevens invoert. Denk aan het bestelproces, maar ook aan contactformulieren, tell-a-friend formulieren en banners voor aanmelding voor een nieuwsbrief.
Geen privacy statement? Dan kan het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) achter je aankomen…
Een cookieverklaring is verplicht als je met cookies werkt, net als de privacyverklaring verplicht is. Ook hier geldt dat je moet aangeven welke cookies je plaatst en waarom. Onderwerpen die in een cookieverklaring aan de orde moeten komen zijn: je identiteit, welke cookies je plaatst, en met welk doel je deze cookies plaatst. Daarnaast dien je aan te geven of je de verkregen gegevens aan derden verstrekt en aan wie.
Indien je niet aan de cookiewet voldoet kun je een maximale boete van 450.000 euro van de OPTA verwachten.
Als je een product verkoopt zie je het uiteraard niet graag terug. Toch heeft de consument in beginsel het ‘herroepingsrecht’, ofwel het recht om binnen 14 werkdagen zónder opgave van redenen het product te retourneren.
Als de consument hier gebruik van maakt, krijgt hij zo snel mogelijk maar binnen uiterlijk 14 dagen zijn geld terug. Dit is niet alleen het aankoopbedrag, maar ook de betaalde verzendkosten voor de heenzending terug (indien van toepassing uiteraard). Dit en je retourprocedure dien je duidelijk op de website te vermelden. Verstoppen in de algemene voorwaarden is niet toegestaan.
Het niet of niet gemakkelijk vindbaar vermelden van het herroepingsrecht snij je jezelf in de vingers: het herroepingsrecht wordt dan namelijk van rechtswege verlegd naar 3 maanden.
> Alle juridische adviezen voor webwinkels & e-commerce
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.