Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

ACM controleert reisaanbieders

2 juli 2019 Door

Juridisch Product

Met een bedrijfsjurist van ICTRecht heeft uw organisatie altijd toegang tot deskundige juridische ondersteuning. Ons team van ruim 60 specialisten, met uitgebreide ervaring op gebied van ICT, privacy en e-commerce staat voor u klaar.

Deze maandag kondigde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan dat zij reisaanbieders controleert op naleving van de regels met betrekking tot reisgarantie. Er zijn 15 bedrijven aangesproken die geen garantiestelling boden. Dit heeft ertoe geleid dat deze bedrijven dit alsnog geregeld hebben. Daarmee hebben zij een boete kunnen voorkomen. In het nieuwsbericht waarschuwt de ACM dat zij reisaanbieders blijven controleren, en aanbieders die niet voldoen riskeren nu een boete zonder extra waarschuwing.

Eerdere boete na ingang nieuwe regels

Ruim een halfjaar nadat deze nieuwe regelgeving in de zomer van 2018 in werking trad, werd de eerste boete al opgelegd door de ACM. Waarom? Een reisaanbieder had geen garantiemaatregelen getroffen, terwijl dit wel verplicht is voor aanbieders van pakketreizen. Deze week, een jaar na ingang van de nieuwe regels, heeft de ACM de reisbranche dus weer even opnieuw wakker geschud.

Garantiemaatregelen op orde?

Eerder publiceerden wij al diverse blogs over de nieuwe regels voor de reisbranche. Die regels gelden sinds 1 juli 2018 voor handelaren die pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen aanbieden. Zo moeten reisaanbieders onder andere garantiemaatregelen treffen om consumenten te beschermen tegen faillissement van de reisaanbieder. Op twee manieren kan een reisaanbieder garantiemaatregelen treffen:

  • Aansluiten bij een garantiefonds:

Als een handelaar failliet gaat dan zullen de reizigers vanuit dat fonds hun geld terugkrijgen of wordt geregeld dat de reizigers alsnog naar huis kunnen.

  • Derdengeldenregeling:

De reissom wordt dan betaald aan een derdengeldenrekening, en het geld wordt pas na afloop van de reis overgemaakt naar de handelaar.

Lees onze eerdere blogs voor verdere informatie over de regels voor de reisbranche.

Beryl Hetharia

Juridisch adviseur

Beryl werkt als juridisch adviseur bij ICTRecht en maakt onderdeel uit van ons e-commerceteam. Zij heeft veel ervaring opgedaan bij een internationale consumentenorganisatie en is hierdoor gespecialiseerd in het consumentenrecht


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie