Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Continuïteit in de cloud #4: bedrijfsonderdelen

Maakt u voor uw bedrijfsprocessen gebruik van een clouddienst, bent u eigenaar van een webshop, of levert u een onlinedienst? En heeft u weleens de vraag gesteld, of gekregen: ’maar wat als mijn dienstverlener failliet gaat?’ Tegenwoordig worden we met zijn allen steeds afhankelijker van onze IT-dienstverleners. Het is dan ook niet zo gek dat IT-diensten in de rechtsspraak als Nutsvoorzieningen worden bestempeld. En toch, heeft u al een bevredigend antwoord op de vraag, ‘maar wat als de IT-leverancier failliet gaat’? In deze blogserie geven wij antwoord op die vraag. In dit deel van de blogserie ‘Continuïteit in de cloud’ worden essentiële bedrijfsonderdelen besproken en toegelicht.

Bedrijfsonderdelen

Zoals in de voorgaande blog aangegeven, voordat de specifieke oplossing kan worden bedacht is een inventarisatie van de leverancier en de clouddienst nodig. Hier gaan we in op de tweede. Een clouddienst is meestal op te delen in software, domeinnamen, data van de afnemer, hosting en servers, het datacenter waar de servers draaien, waar (access) de toegang tot en verbinding met het internet is geregeld en ‘know how’ van personeel.

Om continu toegang te blijven houden tot de dienst, moeten al deze onderdelen, voor zover essentieel voor de dienst, blijven doordraaien en ter beschikking blijven voor de dienst.

Continuïteit

Mogelijk hoeven niet alle onderdelen van de clouddienst voor 100% door te draaien. Bij de meeste diensten is het doordraaien “AS IS” voldoende om genoeg tijd te hebben voor een migratie en ondertussen het bedrijfsproces op gang te houden. Zo is niet al het personeel van de dienstverlener nodig en in sommige gevallen kan de servercapaciteit ook iets afslanken.

Drie tot zes maanden is meestal genoeg tijd om de continuïteit voor een langere periode te regelen. Óf door een overname van de clouddienst te bewerkstelligen of door te migreren naar een nieuw systeem.

In de volgende blog zal ik software en merknamen behandelen. Lees hier onze introductieblog.

Itte Overing

Directeur ICTRecht Cloud & E-commerce

Itte Overing werkt als juridisch adviseur bij ICTRecht en is eindverantwoordelijk voor het Cloud- en E-commerceteam. Itte adviseert clouddienstverleners, hun toeleveranciers en afnemers over de juridische aspecten van cloud computing. Zij heeft zich hierbij gespecialiseerd in de continuïteit van bedrijf én dienst en de specifieke juridische uitdagingen van zorginstellingen in de cloud.


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie