Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Continuïteit in de cloud #1: Continuïteitsregeling, waarom?

6 juni 2019 Door

Maakt u voor uw bedrijfsprocessen gebruik van een clouddienst, bent u eigenaar van een webshop of levert u een online dienst? Dan heeft u wellicht de vraag gesteld of gekregen: ‘maar wat als mijn dienstverlener failliet gaat?’ We worden met zijn allen steeds meer afhankelijk van onze IT-dienstverleners. Het is dan ook niet zo gek dat IT-diensten in de rechtsspraak als nutsvoorzieningen worden bestempeld. En toch, heeft u al een acceptabel antwoord op de vraag: ‘wat als de IT-leverancier failliet gaat?’ In deze blogserie geven we – in verschillende delen – antwoord op de vraag hoe continuïteit van clouddienstverlening gewaarborgd kan worden.

Wat verstaan we onder clouddiensten?

Met een clouddienst doel ik op via het internet bereikbare diensten. Zowel ‘private’ als ‘public’. Uiteraard kennen we nog veel meer benamingen zoals IaaS, PaaS en SaaS. Alle verschillende soorten clouddiensten hebben als gemene deler dat ze bestaan uit grofweg de volgende componenten: internetaansluiting (access en glasvezel), elektriciteit, (virtuele) hardware, datacenter, software (applicatie en operating software), data en de mensen die de verschillende componenten bouwen, beheren en onderhouden.

Werken in de cloud

De standaard argumenten tegen het gebruik van de clouddienst gaan vaak over het (niet) beschikbaar zijn, beveiliging en privacy. Bij beschikbaarheid kan het gaan om het tijdelijk niet beschikbaar zijn bijvoorbeeld vanwege een fout in de software of een probleem met de internetverbinding. Eerder schreven we al over het juridische antwoord op dit risico: een duidelijke SLA. Bij het overstappen naar een andere leverancier kunnen zich ook problemen voordoen die leiden tot het niet-beschikbaar zijn van data of de dienst. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk om een goede exit-regeling te treffen.

Wat gebeurt er bij een faillissement?

Echter, zowel een SLA als een exit-regeling kunnen de afnemer van online dienstverlening niet beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van de dienstverlener. Waarom niet? Omdat de dienstverlener niet langer de overeenkomst kan nakomen en de curator dat niet hoeft als hij dat niet in voordeel van de schuldeisers acht. Is dat kort door de bocht? Een beetje, toch is het wel waar het in de meeste gevallen op neerkomt.

Hoe continuïteit waarborgen?

Om de continuïteit van de clouddienstverlening te waarborgen, is het daarom nodig om een aantal maatregelen te treffen op het moment dat de onderneming van de dienstverlener in goede gezondheid verkeert. Als de onderneming in zwaar weer verkeert, is het te laat. In deze blogserie werken we de verschillende maatregelen uit:

Blog #2: De oplossing
Blog #3: Organisatiestructuur
Blog #4: Bedrijfsonderdelen
Blog #5: Software
Blog #6: Domeinnamen, IP-adressen
Blog #7: Data
Blog #8: Datacenter, hosting
Blog #9: Werknemers, ZZP’ers

Itte Overing

Directeur ICTRecht Cloud & E-commerce

Itte Overing werkt als juridisch adviseur bij ICTRecht en is eindverantwoordelijk voor het Cloud- en E-commerceteam. Itte adviseert clouddienstverleners, hun toeleveranciers en afnemers over de juridische aspecten van cloud computing. Zij heeft zich hierbij gespecialiseerd in de continuïteit van bedrijf én dienst en de specifieke juridische uitdagingen van zorginstellingen in de cloud.


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie