Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

ACM wil aanpassing consumentenwetgeving voor betere bescherming

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in haar jaarlijks advies de wetgever gevraagd om betere rechtsbescherming van zzp’ers en consumenten. De reden hiervoor is de ontwikkeling van de digitale economie en de toename van het aantal zzp’ers. In deze blog staan we stil bij de aanpassingen die de ACM voorstelt.

Wettelijke bescherming tegen oneerlijke verkooppraktijken

Volgens de ACM moeten zzp’ers beschermd worden tegen oneerlijke verkooppraktijken. Op dit moment ziet de Wet oneerlijke handelspraktijken alleen op de verhouding tussen ondernemers en consumenten. Daar moet verandering in komen. De ACM ziet namelijk dat zzp’ers door bedrijven worden benaderd en overgehaald om een overeenkomst te sluiten. Aangezien dit een contract is tussen twee zakelijke partijen vallen zzp’ers niet onder de bescherming van de Wet oneerlijke handelspraktijken en hebben ze geen herroepingsrecht. De ACM wil dan ook de reikwijdte verbreden naar zzp’ers.

Een uitbreiding van de rechtsbescherming heeft twee voordelen:

  • De ACM kan optreden tegen bedrijven die zich met oneerlijke verkooppraktijken richten op zzp’ers.
  • Zzp’ers kunnen binnen de bedenktijd van een ongewilde overeenkomst af.

Gedragscode online dienstverleners

De ACM pleit daarnaast voor het opstellen van een gedragscode voor online dienstverleners. Dat houdt in dat online dienstverleners zich moeten houden aan een kader waarbinnen zij hun website dienen in te richten. Op dit moment worden er technieken gebruikt die consumenten in hun beslisproces zouden beïnvloeden tot het doen van een aankoop. Om consumenten te beschermen tegen het doen van ongewenste aankopen wil de ACM dat webshops zich houden aan deze gedragscode.

Hoe nu verder?

De ACM heeft de wetgever ingelicht en aangegeven dat de consumentenwetgeving op sommige punten aangepast moet worden. Nu is de wetgever aan zet. Worden de aanpassingen inderdaad doorgevoerd? Wij houden u op de hoogte.


Deze blog is geschreven in samenwerking met stagiaire Ge’ez Engidashet.

Beryl Hetharia

Juridisch adviseur

Beryl werkt als juridisch adviseur bij ICTRecht en maakt onderdeel uit van ons e-commerceteam. Zij heeft veel ervaring opgedaan bij een internationale consumentenorganisatie en is hierdoor gespecialiseerd in het consumentenrecht


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie