Vestiging Amsterdam

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
Vestiging Amsterdam: 020 663 1941 Vestiging Groningen: 050 2093499
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01
Terug naar overzicht

Rechter oordeelt dat je niet hoeft te betalen als de bestelknop niet voldoet

Een man bestelt via een webshop 8 kaartjes voor een evenement in de Heineken Music Hall, maar stelt deze niet te hebben willen kopen en ook niet te hebben ontvangen per mail. De webshop maant aan tot betaling, waarna de zaak bij de rechter komt. Deze doorloopt het bestelproces en constateert dat de webshop niet zoals de wet vereist, op niet voor misverstand vatbare wijze duidelijk heeft gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt.

Webshop moet duidelijkheid bieden over het aangaan van een betaalverplichting

Webshops die aan consumenten leveren, hebben te maken met verschillende informatieverplichtingen. Zo moet er duidelijk op de website geïnformeerd worden over onder andere de bedrijfsgegevens, informatie over de levering, klachtenprocedure, garantie en het herroepingsrecht. Daarnaast moet ook de inrichting van het bestelproces aan bepaalde vereisten voldoen. Zo moet het voor de consument duidelijk zijn dat hij met het plaatsen van de bestelling een betaalverplichting aangaat.

Dat laatste betekent dat de tekst van de bestelknop aan bepaalde vereisten moet voldoen. Hieruit moet namelijk blijken dat de consument een betaalverplichting aangaat. In de wet staat dat je hieraan voldoet als op de knop de zinsnede “bestelling met betaalverplichting” staat. Teksten als “koop nu”, “betaal nu” of “bevestig aankoop” voldoen ook volgens de Guidance van de richtlijn (waar de Europese Commissie uitleg geeft over de invulling van de regels uit de richtlijn). Wordt hier niet aan voldaan, dan kan de consument de overeenkomst vernietigen.

Rechter doet uitspraak: concertkaartjes hoeven niet betaald te worden

In dit geval van de concertkaartjes stond op de bestelknop de tekst “order bevestigen”. Volgens de rechter blijkt daar onvoldoende uit dat de consument een betaalverplichting aangaat, waardoor de consument niet gebonden is aan de overeenkomst en ook niet hoeft te betalen. Dit ondanks het feit dat het bestelproces verder gewoon helder was.

De rechter laat helaas in het midden of de tekst waaruit de betaalverplichting blijkt nu daadwerkelijk op de knop of ook naast/onder de knop mag staan. In de praktijk staat er namelijk vaak op de knop een korte tekst zoals “order bevestigen”, met daar direct onder “door op ‘order bevestigen’ te klikken, ga je een betaalverplichting aan”. De tekst van de wet en van de richtlijn zijn hier niet 100% duidelijk over, maar het lijkt er sterk op dat de tekst echt op de knop moet staan. Dat is ook het standpunt van de ACM.

In ieder geval genoeg reden om te kiezen voor een duidelijke tekst op de bestelknop. Zo kun je voorkomen dat consumenten veel later opeens nog de overeenkomst kunnen vernietigen, omdat de knop niet voldeed.


Zeker weten dat u voldoet aan alle relevante regelgeving voor webshops?

Wilt u dat uw webshop compliant is, en blijft? ICTRecht ontzorgt en helpt u te voldoen aan de relevante wetgeving door middel van WebshopCare of WebshopCare PLUS. Benieuwd naar deze diensten? Lees hier meer over WebshopCare of neem contact op met een van onze e-commerce specialisten.

Raoul van de Laak

Juridisch adviseur

Raoul van de Laak werkt bij het e-commerce & digitaliseringsteam van ICTRecht. Raoul is gespecialiseerd in e-commerce, consumentenrecht, online handelsovereenkomsten (zoals bemiddeling, agentuur en distributie), digitaliseringstrajecten (elektronische handtekening) en domeinnamen. Daarnaast is Raoul lid van de Juridische Commissie van de Vereniging voor Registrars.

Bij ICTRecht voorziet Raoul dagelijks uiteenlopende opdrachtgevers zoals webshops, leveranciers van webshops, online platformen, online marketing bureaus en registrars van juridisch advies.


Er zijn 6 reacties

  1. Ach, voor de meeste webshops is dat nauwelijks spannend want die hebben toch al te maken met een retour-zonder-reden-recht van 14 dagen.

    1. Beste Hans,
      Hartelijk bedankt voor uw interesse in en reactie op onze blog. Let er wel op dat de overeenkomst nog veel later dan 14 dagen kan worden vernietigd indien de bestelknop niet voldoet.
      Mocht u nog vragen hebben, dan horen wij dat graag!

  2. Boeit niet. Wij doen nooit moeilijk over retouren. We focussen liever op verkopen wat de klant nodig heeft. 😉 Maar dat is een keuze, die niet iedereen maakt dat begrijp ik wel.

    Wat je natuurlijk ook had kunnen doen in je reactie, is uitleggen dat dat inderdaad afwijkend is bij de ticket-verkoop branch en nog een paar andere specialismen waar men die 14 dagen retour verplichting niet heeft. Licht voor de hand dat klanten die bij nader inzien ergens van af willen in dat geval eerder op zoek te gaan naar andere mogelijkheden.

    1. Beste Hans,

      Hartelijk bedankt voor uw reactie. Voor elke webshop die ervan uit gaat dat de overeenkomst niet meer teruggedraaid kan worden, is het vervelend als dat opeens tóch kan. Ook bij verkoop van producten is het erg vervelend als je producten uit een oude collectie terug moet nemen die op dat moment niet meer in het assortiment zitten.

      Het klopt dat dit bij de ticketbranche extra vervelend is omdat er bij het kopen van de tickets capaciteit gereserveerd wordt die vaak niet op een later moment nogmaals verkocht kan worden. Datzelfde geldt overigens ook voor het boeken van vakantiehuisjes.

      Aan de andere kant is deze uitspraak ook geen verrassing omdat heel duidelijk in de wet staat dat de bestelknop aan deze vereisten moet voldoen, en de consument anders de overeenkomst kan vernietigen.

      Het is meer een bevestiging dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je als webshop voldoet aan de geldende informatieverplichtingen, wat je daar nou ook van vindt.

    1. Beste Marcel,
      Hartelijk bedankt voor uw interesse in en reactie op onze blog. Helaas valt na deze uitspraak nog niet echt te zeggen of die suggestie onterecht is. De rechter heeft zich zoals gezegd niet uitgelaten over of de tekst daadwerkelijk op de knop moet staan. Uit de tekst “order bevestigen” blijkt hoe dan ook onvoldoende dat er een betaalverplichting geldt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie