Vestiging Amsterdam

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01
Terug naar overzicht

Voldoet uw webshop aan de relevante regelgeving?

Nieuwe privacywetgeving, toename van het gebruik van cookies en strengere handhaving op de naleving van consumentenrechten. Allemaal redenen om eens stil te staan bij de compliancy van uw webshop. Voldoet uw webshop of online platform aan de huidige en aankomende regelgeving? Bent u op de hoogte van de rechten die consumenten hebben? Voldoet u aan alle informatieplichten en is er een manier waarop u op de hoogte raakt van (wets)wijzigingen of nieuwe wetgeving?

Een webshop is gebonden aan veel regels. Met name webshops die (mede) aan consumenten leveren, hebben te maken met de veelal dwingende consumentenwetgeving. Daarnaast moet u bijvoorbeeld rekening houden met privacywetgeving en de regels omtrent het gebruik van cookies. Er wordt namelijk streng gehandhaafd op naleving van deze regels. In deze blog benoemen we een aantal zaken waar u als webshophouder rekening mee moet houden.

Informeer de klant op juiste wijze

Allereerst moet een webshop voldoen aan verschillende informatieverplichtingen. Op een webshop moet men informatie verschaffen over onder andere het bestellen, de betaalmethodes, de klachtenprocedure, garantie, levering en het herroepingsrecht. Het is belangrijk om de klant op juiste wijze te informeren. Een voorbeeld hiervan is het herroepingsrecht: wanneer daarover onjuist of onvolledig geïnformeerd wordt, heeft de consument in plaats van veertien dagen tot wel twaalf maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.

Daarnaast moet het bestelproces zo worden ingericht dat de consument de bestelling op het laatste moment nog kan wijzigen en moet duidelijk zijn wanneer de consument een betaalverplichting aangaat.

De juiste algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van webshops bevatten de rechten en plichten van zowel de verkoper als de klant. Het is belangrijk dat de voorwaarden zijn toegespitst op de producten of diensten die u levert aan consumenten of aan zakelijke klanten.

Het verwerken van persoonsgegevens door webshops

Voor de uitvoering van de overeenkomst heeft een webshop gegevens nodig. Consumenten verstrekken deze gegevens. Dit betekent dat de webshop persoonsgegevens verwerkt en moet voldoen aan de privacywetgeving. Per 25 mei 2018 gelden hiervoor de regels uit de AVG. Binnenkort zal ook de ePrivacy Verordening gelden. Hiervan is de datum van inwerkingtreding overigens nog niet bekend.

Dat de webshop persoonsgegevens verwerkt, heeft onder andere gevolgen voor de inhoud van de privacy- en cookieverklaring. Hierbij geldt onder andere een uitgebreide informatieplicht met betrekking tot cookies. Cookies die persoonsgegevens verwerken, mogen niet zonder verwerkingsgrond geplaatst worden. Meestal is voor het plaatsen eerst toestemming nodig. De nieuwe regels brengen ook nog eens met zich, dat regels over toestemming vragen veranderen.

Compliant zonder zorgen met WebshopCare

Zeker weten dat u voldoet aan alle relevante regelgeving en dat u beschikt over de juiste juridische documenten? Door gebruik te maken van onze nieuwe dienst WebshopCare zorgt u ervoor dat uw webshop of online platform helemaal compliant is.

WebshopCare start altijd met een nulmeting. Deze nulmeting bestaat onder andere uit een websitescan waarbij wij controleren of de informatie en inrichting van de website aan de wet voldoet. We geven handige en praktische tips en zorgen voor informatie in duidelijke en begrijpelijke taal. Daarnaast voorzien wij u van de benodigde juridische documenten die speciaal op uw situatie worden toegespitst. Heeft u alle juridische documenten voor uw webshop of online platform al in huis? Dan gaan wij na of deze aangepast of vervangen moeten worden. Ook adviseren wij over het cookiebeleid van uw platform: we geven aan hoe u op de juiste manier toestemming verkrijgt. Daarnaast zorgen wij ervoor dat de door u gebruikte technieken terugkomen in de privacy- en cookieverklaring.

Wilt u niet alleen compliant zijn, maar ook blijven? Kies dan voor WebshopCare PLUS. ICTRecht controleert dan jaarlijks grondig uw gehele website en juridische documenten. Daarbij houdt uw juridisch adviseur u op de hoogte van relevante wetswijzigingen, nieuwe relevante wetgeving en opmerkelijke jurisprudentie of boetebepalingen, die interessant zijn voor uw webshop. Neemt u een WebshopCare PLUS abonnement af? Dan kunt u altijd snel terecht bij uw vaste e-commerce specialist.


ICTRecht ontzorgt u

Wilt u dat uw webshop compliant is, en blijft? ICTRecht ontzorgt en helpt u te voldoen aan de relevante wetgeving door middel van WebshopCare of WebshopCare PLUS. Benieuwd naar deze nieuwe diensten? Lees hier meer over WebshopCare of neem contact op met een van onze e-commerce specialisten.

Raoul van de Laak

Juridisch adviseur

Raoul van de Laak werkt bij het e-commerce & digitaliseringsteam van ICTRecht. Raoul is gespecialiseerd in e-commerce, consumentenrecht, online handelsovereenkomsten (zoals bemiddeling, agentuur en distributie), digitaliseringstrajecten (elektronische handtekening) en domeinnamen. Daarnaast is Raoul lid van de Juridische Commissie van de Vereniging voor Registrars.

Bij ICTRecht voorziet Raoul dagelijks uiteenlopende opdrachtgevers zoals webshops, leveranciers van webshops, online platformen, online marketing bureaus en registrars van juridisch advies.


Er zijn 2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie