Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Webshops mogen straks geen betaaltoeslagen meer doorberekenen aan consumenten

22 januari 2018 Door

Afgelopen dagen is er veel aandacht besteed aan het verbod op doorberekenen van betaaltoeslagen. Dit verbod treedt binnenkort in Nederland in werking en roept de nodige vragen op. Wat houdt dit verbod precies in en wat is nog wel toegestaan?

Het toeslagenverbod is nog niet van kracht

Het toeslagenverbod vloeit voort uit Europese regelgeving, ook wel bekend als de PSD2-richtlijn. De richtlijn had al op 13 januari 2018 in de Nederlandse regelgeving geïmplementeerd moeten zijn. Deze deadline is niet gehaald. Dit betekent dat het op dit moment in Nederland nog niet verboden is om betaaltoeslagen door te berekenen aan klanten.

Het neemt natuurlijk niet weg dat het verstandig is om nu alvast rekening te houden met de toekomstige veranderingen. De verwachting is dat het verbod ergens in het voorjaar van 2018 van kracht zal worden.

Wat wordt er precies verboden?

In de richtlijn staat dat lidstaten ervoor moeten zorgen dat begunstigden (de ondernemer die de betaling ontvangt) geen toeslagen meer mogen vragen voor het gebruik van enkele specifieke betaalinstrumenten. Daarbij moet het gaan om betaaltransacties met een credit- of debitkaart, tussen een ondernemer en een consument. Daarnaast moet zowel de bank van de ondernemer als de bank van de consument in de EU gevestigd zijn. Dit wordt ook wel een vier-partijen-schema genoemd (ondernemer, consument en twee banken). Voor andere betaalschema’s mogen nog wel toeslagen worden doorberekend. Denk bijvoorbeeld aan American Express of Diners Club, welke gebaseerd zijn op een drie-partijen-schema of een betaalvariant als Afterpay.

Het verbod komt erop neer dat ondernemers, zowel online als offline geen vergoeding meer mogen vragen aan Europese consumenten voor het gebruik van credit- of debitkaarten. Is de consument en zijn bank gevestigd buiten de EU, of is de klant een zakelijke partij? Dan mogen er straks gewoon nog toeslagen doorberekend worden aan de consument.

Let wel op: consumentenregelgeving vereist al langer dat alleen de daadwerkelijke kosten doorberekend mogen worden. Als ondernemer doe je er dus altijd verstandig aan om na te gaan of de hoogte van de toeslag wel gerechtvaardigd kan worden.

Alleen een verbod op creditcardtoeslagen?

In de meeste nieuwsberichten wordt vooral aandacht besteed aan het rekenen van toeslagen voor het gebruik van credit- en debitcards. Het is echter zo dat elke lidstaat afzonderlijk de mogelijkheid heeft om het verbod breder te trekken. Hoewel de Nederlandse wetgever hier niet voor heeft gekozen, kan dit in andere lidstaten anders zijn. Webshops die over de grens opereren moeten gaan inventariseren in welke gevallen en bij welke betaalmethoden wel of juist geen toeslagen in rekening mogen worden gebracht. Het zou namelijk kunnen dat in een andere lidstaat in het geheel geen betaaltoeslagen meer zijn toegestaan.

Gevolgen van het verbod

Een voor de hand liggend gevolg van het verbod is dat het aantal creditcardbetalingen zal toenemen. Deze stijging zal de winst van ondernemers sterk kunnen drukken omdat zij de kosten niet meer mogen doorberekenen. Om winstverlies te compenseren kan de betaaltoeslag worden verwerkt in de prijzen van producten en diensten. Ook is het mogelijk dat ondernemers besluiten bepaalde dure betaalmethoden niet meer aan te bieden.

Het is niet aannemelijk dat partijen als VISA en Mastercard de kosten die zij rekenen aan de ondernemers direct zullen verlagen. Wel is het zo dat door deze stijging ondernemingen een sterkere onderhandelingspositie verkrijgen tegenover deze aanbieders. Het wordt dan een kwestie van dreigen met ‘verlaag de prijzen anders kiezen wij voor de goedkopere innovatieve betaaldiensten’.

De rol van de Payment Service Provider

Webshops maken veelal gebruik van een Payment Service Provider (PSP). De vraag is nu welke rol voor deze PSPs is weggelegd in het licht van deze nieuwe regelgeving. Uiteraard is het goed informeren van klanten over deze gewijzigde regelgeving op zijn plaats.

Daarnaast zou het mooi zijn als PSP’s technische oplossingen gaan aanbieden waarmee ondernemers kunnen controleren of zij wel of geen toeslagen mogen doorberekenen voor een bepaalde betaalmethode in een bepaald land. In deze technologie kan dan bijvoorbeeld worden verwerkt dat er wel kosten worden doorberekend als tijdens het bestelproces blijkt dat de klant niet uit EU komt, of als het een zakelijke klant betreft. Payment Service Provider Adyen lijkt een dergelijke technische oplossing inmiddels aan te bieden.

Hoe verder?

Betaaltoeslagen voor credit- en debitcardbetalingen mogen zeer binnenkort dus niet meer aan de consument worden doorberekend. Ondernemers doen er dus verstandig aan nu alvast te inventariseren welke aanpassingen noodzakelijk zijn, in het bestelproces – maar ook op de informatieve pagina’s.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Internetkassa.

 

Zeker weten dat u voldoet aan alle relevante webwinkel regelgeving?

Webwinkels hebben te maken met speciale juridische eisen. Zo schrijft de wet voor dat u zich moet identificeren, dat uw algemene voorwaarden op een specifieke manier moeten worden aangeboden en dat u in een privacyverklaring moet toelichten wat u doet met persoonlijke informatie.

> Aanvragen van webshop scan of maak zélf juridische webwinkel documenten met onze generatoren op JuriDox

Tim Wokke

Juridisch adviseur

Tim Wokke is werkzaam als juridisch adviseur bij ICTRecht. In zijn functie richt hij zich op de juridische aspecten die een raakvlak hebben met de e-commerce sector.

Hij is gespecialiseerd in consumentenrecht, online handelsovereenkomsten (bemiddelingsplatforms, agentuur en distributie), affiliate marketing, reclamerecht en online kansspelen. Verder houdt Tim zich bezig met (e-)privacyvraagstukken over tracking, profilering en het gebruik van klantdata voor digitale marketing.

 


Er is één reactie

  1. Ik vraag me het nut af van deze regelgeving. Betaalt een klant met iDeal of Paypal dan mag je wel extra berekenen maar betaald de klant met een creditkaart dan mag dat niet (meer). Dit is alweer een extra rompslomp voor de webshophouders met hoogstwaarschijnlijk als gevolg dat de prijzen voor de artikelen gaan stijgen. Uiteindelijk betaald de klant het alsnog zonder enige uitzondering.
    Wij berekenen geen extra kosten indien men vooraf via bank betaald of de bestelling persoonlijk komt afhalen, nu de kosten moeten stijgen betalen ook die klanten nu extra.
    De aankomende regelgeving werkt zelfs discriminerend voor klanten die niet met een creditkaart kunnen betalen. Betaal je met een creditkaart dan betaal je geen extra kosten, betaal je met Paypal , Bancontact enzovoorts dan betaal je wel extra. Al met al een regelgeving waarbij iedere klant het gelag mag betalen ongeacht de betaal methode. Overbodige regel die nergens op slaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie