Home / Nieuws & Blogs / ACM waarschuwt online ticketverkopers

ACM waarschuwt online ticketverkopers

| 4 juli 2017

"De Autoriteit Consument & Markt (ACM) draagt online ticketverkopers op zich aan de regels te houden voor het duidelijk vermelden van prijzen. Nu is het vaak zo dat er tijdens het boekingsproces nog allerlei verplichte kosten bijkomen voor de consument. Dit mag niet." aldus de waarschuwing van de ACM.

De wet stelt als eis dat alle vaste en onvermijdbare kosten direct in de basisprijs worden opgenomen. Kosten die daarentegen variabel en onvermijdbaar zijn hoeven niet direct in de prijs te worden opgenomen, maar moeten wel bij of naast het aanbod staan vermeld (bijvoorbeeld onder een 'i'-tje).

Als men per kaartje een fee rekent, moet dit dus in de kostprijs voor het kaartje opgenomen zijn (deze kosten zijn vast en onvermijdbaar). Indien men daarentegen een fee per boeking rekent (ongeacht het aantal kaartjes) hoeft deze boekingsfee niet in de kostprijs per kaartje te worden opgenomen. Deze fee moet wel zoals gezegd direct bij het eerste aanbod staan vermeld (deze kosten zijn variabel en onvermijdbaar).

Voorbeeld: een kaartje kost €25,- en voor de boeking die kan bestaan uit meerdere kaartjes wordt €5,- extra kosten gerekend. Men kan dan niet stellen dat een kaartje €30,- kost. Als ik er immers twee koop, kosten ze €27,50 per stuk. Vandaar dat deze kosten niet direct in de kostprijs van het kaartje, maar ernaast mogen worden vermeld.

Als er extra keuzemogelijkheden zijn, mag de aanbieder deze wel later in het boekingsproces vermelden. Deze mogen echter niet vooraf zijn aangevinkt!

Streven naar een helder aanbod

Dat de ACM het thema ‘duidelijke tarieven en voorwaarden’ hoog op haar agenda staan is meer dan duidelijk. Online reisaanbieders zijn het afgelopen jaar al aangepakt door de ACM. Grote namen als KLM en Corendon kregen daarbij een tik op de vingers en Corendon ontving zelfs een boete van totaal € 350.000,-. Ook de autobranche is eerder door de ACM verzocht om te werken met volledige prijzen in advertenties.

Vijf tips voor een transparant boekingsproces:

  1. Voor de weergegeven prijs moet gekocht kunnen worden
  2. Vermeld vaste onvermijdbare kosten direct in het aanbod!
  3. Vermeld variabele onvermijdbare kosten direct naast het aanbod!
  4. Optionele elementen; duidelijk en transparant vermelden aan het begin van elk boekingsproces
  5. Optionele elementen zeker niet vooraf aanvinken!

Voor meer uitleg over hoe de reisbranche boetes zou kunnen voorkomen volg de link.

Let dus op dat je onvermijdbare kosten per boeking, zoals administratiekosten, servicekosten of printkosten, duidelijk vermeld in het begin van het boekingsproces. Kosten die optioneel zijn, zoals een cadeauverpakking voor het concertkaartje mag je dus later in het proces vermelden. Én dat je voor 1 oktober het bestelproces op jouw website hebt aangepast voordat de ACM weer langskomt.