ICTRecht B.V.

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
Vestiging Amsterdam: 020 663 1941 / Vestiging Groningen: 050 209 3499
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01
Terug naar overzicht

Uitzonderingen herroepingsrecht, een klein beetje meer duiding

16 november 2016 Door

Juridisch Product

Webwinkels hebben te maken met speciale juridische eisen. Een juridische scan helpt u vast te stellen of uw webshop aan deze en andere algemene wettelijke eisen voldoet.

Het blijft lastig, wanneer is een product nu wel of niet uitgezonderd van het herroepingsrecht? De wet kent een aantal uitzonderingen voor producten die (onder bepaalde voorwaarden), om een aantal redenen niet geretourneerd kunnen worden.

In Duitsland heeft een rechtbank uitspraak gedaan over of een wc-bril (waarbij uit een aantal opties gekozen kon worden) uitgezonderd kan worden van het herroepingsrecht. Waar we in Nederland eigenlijk zo goed als geen jurisprudentie hebben, wordt er bij onze oosterburen zo nu en dan geprocedeerd met wat meer duiding tot gevolg. En omdat de regels hetzelfde zijn, is de uitspraak voor ons ook relevant.

Wat was er aan de hand? Een consument heeft een wc-bril gekocht en stuurde deze binnen de gestelde termijnen weer terug. De winkel accepteerde dit niet en gaf aan dat het gekochte product niet geretourneerd kon worden, omdat er sprake was van maatwerk én van een ‘hygiëneproduct’.

De rechter verwierp beide argumenten, er was dus geen sprake van een product dat wegens hygiënische gronden na verwijderen van de verzegeling niet geretourneerd kon worden en er was ook geen sprake van ‘maatwerk’.

Producten uitgezonderd van herroepingsrecht vanwege hygiëne of maatwerk

Om met hygiëne te beginnen: Sommige producten wil je als winkelier niet terug ontvangen, omdat er vanwege hygiënische en/of gezondheidsredenen een bezwaar is om de geretourneerde producten opnieuw te verkopen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld erotische artikelen of bijvoorbeeld voedingssupplementen. De wet geeft aan dat deze producten echter wel terug kunnen, mits de klant de verzegeling niet heeft verbroken. Zo kun je namelijk garanderen dat een product niet geopend of gebruikt is en kan het dus zonder gevaar weer verkocht worden.

De wc-bril was geseald, waarbij er zelfs op de seal stond dat de plastic seal speciaal hiervoor was aangebracht. De rechtbank vond echter dat er geen sprake was van een product dat wegens hygiënische redenen enkel verzegeld geretourneerd mocht worden. Zij geeft aan dat een wc-bril prima door de webwinkel gereinigd kan worden (na retour) en zo weer als nieuw verkocht kan worden. Dat hierdoor de shop verplicht wordt tot extra werk, is niet relevant.

Daarnaast was er sprake van een aantal keuzes. Elke wc-bril kan voorzien worden van een nanocoating, waarbij er een aantal verschillende coatings beschikbaar zijn. De rechtbank vond dat er geen sprake was van ‘maatwerk’, omdat er niet genoeg keuzes waren. Drie keuzes houdt nog geen specifiek voor een persoon geïndividualiseerd product in.

Conclusie van de rechter

De gedachtegang bij de uitzondering is namelijk dat een product dat onder de uitzondering valt eigenlijk niet meer aan een andere klant verkocht kan worden. (Althans niet voor de normale prijs.) Een gecoate wc-bril kan prima verkocht worden, aldus de rechtbank, omdat iedere klant de drie keuzes krijgt en het geretourneerde product ook door een nieuwe klant gekozen kan worden. Dat het assortiment uit 1500 wc-brillen bestaat en de kans erg klein is dat een klant dezelfde bril met dezelfde coating neemt, doet daar niets aan af.

fotocredit: aitoff – Pixabay creative commons 0

Maarten Braun

Oud-medewerker

Maarten Braun is een oud-medewerker van ICTRecht.


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *