Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Mogen zakelijke klanten nu ook makkelijk van hun telecomcontract af?

Juridisch Product

Wilt u met een klant of leverancier in onderhandeling over een nieuw contract? En heeft u daarbij behoefte aan een praktisch meedenkende jurist die niet alleen op de regeltjes let maar ook, vanuit uw bedrijfsbelang én dat van uw wederpartij, naar oplossingen zoekt? Laat dan ICTRecht u bijstaan in uw contractsonderhandelingen.

Sinds 1 december 2011 kennen we de Wet van Dam. Deze wet zorgde er kort gezegd voor dat de meeste consumentencontracten per maand opzegbaar zijn en dat stilzwijgende verlenging met vaste, lange periodes (zoals een heel jaar) niet meer is toegestaan. Per 1 oktober 2016 treedt er een vergelijkbaar regime in werking voor zakelijke partijen die telecomdiensten afnemen.

Per 1 oktober 2016 is artikel 7.2a van de Telecommunicatiewet (Tw) gewijzigd. De wijziging beoogt overstapdrempels voor kleinzakelijke abonnees gelijk te trekken met consumenten. Dit betekent dat de duur van contracten en de mogelijkheden tot stilzwijgende verlenging op de schop gaan. Aangezien deze wijziging verstrekkende gevolgen kan hebben, leggen we in dit artikel uit wat de wijziging precies inhoud en wat de gevolgen voor de praktijk (kunnen) zijn.

Voor 1 oktober 2016

Op grond van het huidige art. 7.2a Tw mogen consumenten na de eerste contractstermijn op ieder moment het contract met hun telecomprovider opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand.

Na 1 oktober 2016

Het nieuwe artikel 7.2a Tw spreekt van ‘eindgebruiker’ in plaats van ‘consument’. Dit betekent dat zakelijke klanten straks dezelfde rechten hebben tegenover telecomproviders als consumenten al hadden. Hoewel de wijziging volgens de memorie van toelichting vooral voor kleinzakelijke klanten is bedoeld, wordt in de wet geen onderscheid gemaakt tussen groot- en kleinzakelijke klanten. Dit omdat de grens tussen groot en klein moeilijk te bepalen zou zijn.

Voor zakelijke partijen zijn uit het artikel een aantal conclusies af te leiden:

  • Eindgebruikers (consument en zakelijk) kunnen met betrekking tot de levering van een elektronische communicatiedienst een overeenkomst aangaan voor bepaalde of onbepaalde duur.
  • Stilzwijgende verlenging voor eenzelfde termijn is niet toegestaan.
  • Na het aflopen van de eerste termijn moet de overeenkomst te allen tijde kosteloos kunnen worden opgezegd.
  • De opzegtermijn mag ten hoogste 1 maand bedragen.

Specifiek voor consumenten geldt (art. 7.2a lid 7 Tw) dat consumenten ook een overeenkomst kunnen aangaan met een duur van 24 maanden. Een aanbieder moet de consument echter wel de mogelijkheid bieden om ook voor 12 maanden een overeenkomst aan te kunnen gaan. Voor 24 maanden zal dan een voordeeltje bedacht moeten worden ten aanzien van de 12 maanden variant.

Hoe verder met lopende contracten

Een dergelijke wijziging roept natuurlijk veel vragen op onder marktpartijen die actief zijn in de telecomsector. Tast dit bijvoorbeeld lopende contracten aan? Hoe nu verder met contracten die zijn aangegaan voor twee jaar of langer? Deze vragen zijn begrijpelijk, zo vond ook minister Kamp van Economische Zaken die in een brief aan de Tweede Kamer een aantal vragen ophelderde. De volgende uitsnede is met name relevant:

Dit betekent dat de zakelijke abonnee contracten die voor 1 oktober 2016 zijn aangegaan voor bepaalde duur en die reeds stilzwijgend zijn verlengd of vernieuwd, contracten die na 1 oktober 2016 zijn aangegaan en stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd, alsook contracten die zijn of worden aangegaan voor onbepaalde duur, te allen tijde kosteloos kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.”

Contracten die dus voor 1 oktober al een keer verlengd zijn, kunnen door de wetswijziging dus te allen tijde worden opgezegd (met inachtneming van de opzegtermijn van een maand), ook al is de verlenging aangegaan voor bijvoorbeeld 12 maanden.

Nu is voor te stellen dat zakelijke afnemers van diensten in de telecomsector niet constant willen overstappen voor een paar euro’s winst. Toch kan deze wijziging voor sommige partijen wel degelijk gevolgen hebben. Houdt deze wijzigingen daarom goed in de gaten in verband met gehanteerde voorwaarden, overeenkomsten en overige contracteerdocumenten. Deze zullen aangepast moeten worden.

Dit artikel is geschreven met medewerking van Maarten Braun.

Maarten van Beek

Juridisch adviseur

Maarten van Beek is juridisch adviseur bij ICTRecht en is werkzaam binnen het cloudteam. Hij adviseert clouddienstverleners, hun toeleveranciers en afnemers over de juridische aspecten van cloudcomputing.


Er zijn 2 reacties

  1. IK heb 2 jaar geleden 22-11-2017 een contract getekend met de belcentrale voor 2 jaar voor telefnie internet en pin in de winkel
    Deze heb ik in aug j.l opgezegd
    Nu zegt de bel centrale dat ik tot 22-11-2021 hier aan vast zit
    Ze hebben volgens hun in juni 2017 gebeld en via een voice log gevraagd of we wilde verlengen
    Wij zijn ons niet bewust van dit gesprek
    ik heb dan ook bijna 4 weken geleden gevfaagd deze bandopname te laten horen
    Deze is me nu 2 maal per mail en 2maal telefonisch beloofd
    Ik heb echter tm heden niets vernomen
    IK heb vodafone gevraagd of ze bij belcentrale mijn telefoonnr willen laten vrij geven ivm nummerbehoud
    Zij willen dit niet omdat ik volgens hun nog 2 jaar aan hun verbonden zit
    ik heb ook gezegd dat DE Wet Van Dam bestond tegen belcentrale
    Maar heb een mail gehad dat dit niet voor mij geldt omdat ik een minimumperiode ben aan gegaan
    Maar ik heb een getekende versie van 2 jaar
    Wat moet ik doen?

    1. Het kan zijn dat jouw contract in het gesprek is verlengd. Volgens de wet kan een overeenkomst namelijk niet alleen schriftelijk overeen worden gekomen, maar ook mondeling. In beginsel is een dergelijke mondelinge overeenkomst gewoon rechtsgeldig en af te dwingen tegenover de wederpartij. Ook in de algemene voorwaarden van de Belcentrale wordt aangegeven dat zij contracten met klanten kunnen sluiten via voicelog. Meestal is een mondelinge overeenkomst bijna onmogelijk om te bewijzen. Via een voicelog zou dit natuurlijk wel kunnen. Goed om te weten is dat de partij die zich beroept op de mondelinge overeenkomst, in dit geval is dat de Belcentrale, dient te bewijzen dat de overeenkomst inderdaad is aangegaan. Ook heb je zeker het recht om de voicelog te beluisteren. Zie voor meer informatie over dit probleem en wat je eraan kunt doen, deze webpagina van de toezichthouder (ConsuWijzer, ACM): https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/overeenkomst-geldig/regels-telefoongesprek-opnemen-en-opname-beluisteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie