Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

ACM wil duidelijkere prijzen bij autoadvertenties

11 augustus 2016 Door

De Autoriteit Consument en Markt heeft de “autobranche” verzocht om voor 1 november te gaan adverteren met volledige prijzen. Na onderzoek heeft de ACM geconcludeerd dat er veel geadverteerd wordt met prijzen waarbij een consument bij aanschaf van een auto nog vaak een behoorlijk bedrag extra moet betalen, terwijl dat niet in de advertentie of brochure was weergegeven. Denk daarbij vooral aan “kosten rijklaar maken”.

De wet is ook vrij helder: een aanbod moet volledig zijn en de prijs moet inclusief vaste/voorzienbare en onvermijdbare kosten worden weergegeven. Geldt dat bij de aanschaf van een auto standaard €800 wordt gerekend voor het rijklaar maken o.i.d., dan moet dat bedrag al bij de advertentieprijs worden toegevoegd en niet pas bij het afrekenen. Dat geldt voor showrooms, maar ook voor webshops of bijvoorbeeld voor advertentiesites. Daarin bestaat geen onderscheid.

De ACM heeft een handige faq samengesteld met wat achtergrond en wat er precies verwacht wordt van de branche en de verkopers. Doel van de regelgeving is om de consument goed voor te lichten en om oneerlijk handelen en oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Wat je wel vaak ziet bij de verkoop van auto’s is dat de prijs onderhandelbaar is. Het is gebruikelijk om wat van de prijs af te krijgen of om bijvoorbeeld een oudere auto in te ruilen voor wat korting. Je kan dan stellen dat de prijs sowieso nog niet vast staat. (Bij nieuwe auto’s kun je ook vaak opties toevoegen tegen een meerprijs) Echter maakt dat voor het aanbod en de weergegeven prijs niets uit. Het aanbod is immers de prijs die een verkoper vraagt en als je als consument het aanbod aanvaardt, dan is er een overeenkomst.

Adverteren met vanaf prijzen mag uiteraard wel, maar dan moet nog steeds de “vanaf prijs” inclusief vaste en onvermijdbare componenten worden weergegeven. Dus ook met kosten rijklaar maken. De vanaf prijs kan dan veranderen indien een klant extra opties kiest o.i.d.

Maarten Braun

Oud-medewerker

Maarten Braun is een oud-medewerker van ICTRecht.


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie