Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Moet ik als werknemer de huisregels van mijn klanten accepteren?

Een lezer vroeg ons: ik ga als ICT-er regelmatig naar klanten, en moet dan soms huisregels ondertekenen die bij die klanten gelden. Nu gedraag ik me graag netjes, en meestal is het ook allemaal heel logisch, maar ben ik eigenlijk verplicht die regels te tekenen? Eentje wilde me zelfs persoonlijk aansprakelijk stellen!

Huisregels zijn bedoeld om de gang van zaken bij een bedrijf netjes te regelen. Vaak gaat het om eigenlijk triviale zaken: nergens komen waar je niet mag komen, geen koffie bij servers en apparatuur, verlaat het pand uiterlijk om 19:00 et cetera.

Soms staat er meer in: wij mogen uw tassen doorzoeken, en u krijgt een boete van €10.000 euro als blijkt dat u een appel van het werk meeneemt. Dat gaat te ver; een huisregel moet gaan over de goede orde op de werkvloer en de uitvoering van het werk. Een huisregel mag niet zomaar door de privacy van werknemers heenfietsen.

Huisregels zijn juridisch gezien instructies aan de werknemers. De werkgever mag die eenzijdig geven, en een handtekening is dus niet nodig. Een handtekening helpt wel als bewijs dat de werknemer die gezien heeft, wat handig kan zijn als er ruzie komt over het naleven van de huisregel en de werknemer zegt “dat heb je me nooit gezegd”.

De vraagsteller is echter geen werknemer van het bedrijf dat hem de huisregels geeft. Waarom hij dan precies de huisregels moet tekenen, is me onduidelijk. Ik gok dat men dit doet omdat men dit altijd doet, een veel voorkomende reden bij veel bedrijven. Het kan zijn dat dit contractueel is afgesproken, met bv. zoiets in het ICT-leveringscontract:

Leverancier zal erop toezien dat de huisregels van Opdrachtgever door haar personeel stipt wordt nageleefd.

Dit vereist nog steeds niet dat de bezoeker de huisregels tekent, maar je kunt ook nu dit zien als bewijs vergaren dat de huisregels zijn opgelegd.

Persoonlijk aansprakelijk voor overtreding van huisregels ben je eigenlijk nooit. Je zit daar voor je werk, dus alles dat je doet is in principe werkgerelateerd en daarmee voor risico van je werkgever.

> Meer over ICT & Arbeidsrecht

 

Juridische documenten nodig?

Met de generatoren van ICTRecht op JuriDox.nl kunt u snel en tegen een gunstig tarief zelf uw juridische documenten opstellen. U vindt al uw arbeidsrecht, ICT, privacy en andere documenten voor uw onderneming bij JuriDox.

Arnoud Engelfriet

Algemeen directeur / Opleidingsdirecteur

Arnoud Engelfriet is algemeen directeur en opleidingsdirecteur bij ICTRecht. Hij is gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Met zijn informatica-achtergrond richt hij zich graag op complexe technisch/juridisch ICT-vraagstukken en softwarelicenties (met name open source). Zijn website Ius mentis is één van de populairste van Nederland over ICT en recht.