Home / Nieuws & Blogs / Google gaat spellen met in-app aankopen niet meer ‘gratis’ noemen

Google gaat spellen met in-app aankopen niet meer ‘gratis’ noemen

| 28 juli 2014

Games met in-app aankopen mogen op last van de Europese Commissie niet meer als ‘gratis’ worden geadverteerd, href="http://webwereld.nl/mobility/83279-google-doet--gratis--apps-in-de-ban">meldde Webwereld onlangs. Deze games (maar ook andere apps) zullen niet langer in het overzicht met gratis apps verschijnen in de Google Play store. Hiermee moet de consument beschermd worden tegen onverwachte in-app aankopen, met name als het gaat om kinderen.

De actie is het resultaat van href="http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-847_en.htm?locale=en">vele, vele klachten bij de Europese Commissie over vermeend gratis spelletjes die toch grote rekeningen opleverden, omdat de spelers (vaak kinderen) via in-app aankopen extra credits, wapens of smurfberries en dergelijke konden kopen. Vaak zou daarbij niet duidelijk zijn dat de in-app functionaliteit geld zou kosten of was het te makkelijk voor een kind hiervan gebruik te maken.

Vanuit consumentenbescherming begrijpelijk. Veel in-app aankoopschermen zijn niet echt duidelijk. Zo wil de prijs nog wel eens buiten beeld blijven wanneer de popup verschijnt om de transactie goed te keuren. Of er komt geen popup als je het laatste kwartier ook al eens iets gekocht hebt.

Ook zijn er regels dat je niet misleidend mag zijn over de prijs: iets gratis noemen dat toch kosten met zich meebrengt, kun je misleidend noemen. Zeker als het de facto vrijwel onmogelijk is het spel fatsoenlijk te spelen zonder in-app aankopen.

De belofte van Google zou een deel van het probleem op moeten lossen. Daarnaast zullen developers verplicht zijn een e-mailadres op te nemen waar je kunt klagen over betalingen. Waarom niet gewoon net als iedereen je naam, adres, KVK en telefoonnummer, ontgaat me even.

Opmerkelijk genoeg heeft de andere grote app-aanbieder Apple nog href="http://www.nu.nl/gadgets/3831622/eu-wil-apple-opschiet-met-beperken-in-app-aankopen.html">geen maatregelen genomen of aangekondigd. Het bedrijf moppert href="http://www.bbc.com/news/technology-28363729">bij de BBC dat ze al meer doen dan de rest en vindt het maar oneerlijk allemaal.