Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Bestelproces: verplicht stappenplan?

18 april 2014 Door

De wet geeft aan dat het bestelproces zo moet worden ingericht dat de consument eventuele fouten gemakkelijk moet kunnen zien en zo nodig herstellen. Dit kunnen spelfouten zijn, zoals fouten in de NAW gegevens, maar ook fouten met betrekking tot de bestelling zelf. Het zou immers erg vervelend zijn als je producten dubbel koopt, of er door een typefout per ongeluk 10 bestelt in plaats van 1.

Dit houdt onder meer in dat duidelijk moet zijn uit hoeveel stappen het bestelproces bestaat, en dit kun je doen door een duidelijk zichtbare nummering aan te brengen. Daarnaast moet de consument ook nog een controleoverzicht krijgen met alle reeds ingevulde gegevens zodat hij deze kan checken voor hij definitief besteld. Denk bij de reeds ingevulde gegevens aan het product,de prijs inclusief btw, eventuele verzendkosten, het verzendadres, het factuuradres, de wijze van verzenden en de betaalwijze.

Ellenlange bestelprocessen zijn echter niet erg bevorderlijk voor de conversie. Inmiddels is de OneStepCheckout dan ook zeer in opmars. Op slechts èèn pagina geeft de consument gegevens, verzend- en betaalmethode op. Vervolgens klikt de consument even op ‘afrekenen’ en klaar. Erg makkelijk en snel dus.

Het probleem is echter dat de onestepcheckout systemen niet voldoen aan de wet. Doordat er maar één pagina is waar men alles invult, is er ook geen controleoverzicht. Het gevolg van het niet-naleven van deze wettelijke verplichting is dat de consument de overeenkomst mag vernietigen. Dit uiteraard om te zorgen dat de consument niet gebonden is aan een overeenkomst die hij eigenlijk niet wilde.

Gelukkig is dit gemakkelijk op te lossen bij de OneStepCheckout: je kunt rechts, aan het eind van het bestelproces een checkbox laten aanvinken met de tekst “ik heb mijn gegevens en bestelling gecontroleerd” of iets soortgelijks. Daarnaast bieden veel onestepcheckout systemen tegenwoordig de mogelijkheid een extra controlepagina toe te voegen. Als men dan op ‘afrekenen’ klikt krijgt men eerst een pop-up venster met de reeds ingevulde gegevens. Kloppen de gegevens niet, dan kan men deze direct aanpassen. Zo voldoe je alsnog aan de wet.

Maaike Lassche

Voormalig juridisch adviseur ICTRecht.

Voormalig juridisch adviseur ICTRecht.