Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

De BTW verhoging en abonnementen

14 augustus 2012 Door

Vanaf 30 september 2012 wordt BTW verhoogd van 19% naar 21%. U als hoster of registrar of andere internetdienstverlener moet daar wat mee.

Wat dan? U moet het nieuwe percentage in rekening brengen (of u moet het zelf betalen). Het lastige is alleen dat u meestal met abonnementen werkt die al lang lopen voor 30 september en daarna gewoon doorlopen (“doorlopende prestatie”).

Nu heeft de wetgever besloten dat voor doorlopende prestaties geldt dat er gesplitst moet worden. Het feit dat het abonnement in rekening is gebracht voor 30 september betekent niet dat alles onder het oude percentage gefactureerd mag worden, enkel het abonnement tot en met 30 september.

Voor nog te sturen facturen voor abonnementen geldt dat u de 21% BTW nu alvast in rekening mag brengen voor de periode na 30 september.

Voor reeds verzonden facturen geldt dat u óf een aanvullende factuur kunt zenden óf het op de jaarfactuur 2013 erbij kunt zetten onder het kopje “BTW 2012”. In het laatste geval zult u de extra 2% wel moeten voorschieten.

Meer informatie van de Rijksoverheid vindt u hier.

 

Itte Overing

Directeur ICTRecht Cloud & E-commerce

Itte Overing werkt als juridisch adviseur bij ICTRecht en is eindverantwoordelijk voor het Cloud- en E-commerceteam. Itte adviseert clouddienstverleners, hun toeleveranciers en afnemers over de juridische aspecten van cloud computing. Zij heeft zich hierbij gespecialiseerd in de continuïteit van bedrijf én dienst en de specifieke juridische uitdagingen van zorginstellingen in de cloud.


Er zijn 20 reacties

  1. Vraagje; Geen idee of dit binnen uw expertisegebied valt.

    Ik heb een handvol facturen die hierdoor geraakt worden. Zelfs in het meest ongunstige geval (2% over de hele duur van het abonnement afrekenen) hebben we het hier over 2 tientjes. Kan ik die gewoon overdragen en de BTW niet los factureren (in ieder geval voor de consumenten)
    Of ben ik verplicht de BTW alsnog te gaan innen?

    In dit geval weegt het nafactureren en ontvangen van 0,30 tot 1 euro bij 7 klanten niet op tegen de extra administrativa. Voor bedrijven kan ik inderdaad volgend jaar het bedrag toevoegen op de factuur

  2. Hoe zit het met klanten die nu ineens meer moeten betalen voor de dienst? Hebben ze dan de mogelijkheid om de overeenkomst direct te ontbinden? En is er nog verschil tussen particulieren en bedrijven?

  3. @Barry: Je bent als bedrijf niet verplicht om de BTW te innen, maar je bent als bedrijf wel verplicht om de BTW af te dragen. Aan jou de keuze om dit uit eigen zak te doen en het vervolgens al dan niet te verhalen op je klanten, of het direct op je klanten te verhalen.

    @Richard: Als een prijsstijging het gevolg is van een BTW verhoging, opgelegd door de overheid, is dit onvoldoende reden om de overeenkomst te ontbinden.

  4. @Peter: Bedankt voor je antwoord. Dat vermoeden had ik al en in mijn geval wil ik gewoon liever het kleine bedrag zelf vergoeden ipv mijn klanten hier mee lastig te vallen.

  5. Ik lees op meerdere website’s verschillende antwoorden.
    Kunnen jullie mij duidelijkheid geven of dit voor Consumenten en zakelijke klanten geldt of alleen voor zakelijke klanten?

  6. De BTW verhoging geldt voor iedereen, consumenten en zakelijke klanten. De verhoging en daarbij horende administratie geldt dus ook voor bijvoorbeeld hosting abonnementen die door consumenten afgesloten zijn.

  7. Ik zie het als volgt:

    BTW is omzetbelasting. Dit betekent dat het geen belasting is die aan consumenten wordt opgelegd, maar alleen aan ondernemers, bedrijven, etc, i.e., (groepen) personen die omzet c.q. toegevoegde waarde genereren. Bedrijven kiezen er echter voor om de consument te laten weten dat een deel van het bedrag dat voor een dienst/product moet worden betaald bestaat uit geld dat de producent als belasting af moet dragen. Maar er is nergens een wet die zegt dat dit op deze directe manier doorberekend moet worden. In de ogen van de consument is hier dus gewoon sprake van een tariefwijziging van het product dat wordt afgenomen en geldt dus ook dat het contract verbroken mag worden indien de consument het niet eens is met deze prijswijziging.

  8. Het zijn inderdaad de ondernemers die de belasting af moeten dragen. Ook zorgt de BTW wijziging inderdaad voor een tariefswijziging. In beginsel kunnen consumenten van een overeenkomst af als ze het niet eens zijn met de tariefswijziging. In beginsel, want de Wet op de omzetbelasting heeft in artikel 52 een uitzondering geformuleerd. Als na het sluiten van de overeenkomst de BTW verhoogd wordt, mag de ondernemer dit doorberekenen. Bepalingen die dit recht beperken zijn nietig.

    Met andere woorden: een consument mag de overeenkomst niet opzeggen als tarieven gewijzigd worden als gevolg van een BTW verhoging.

  9. Hoi Peter,

    Het lijkt mij dat dit dan specifiek om wijziging t.b.v. BTW gaat en niet als er tegelijkertijd meer toegevoegd wordt aan het tarief.

    Of zie ik dit verkeerd?

  10. In uw artikel spreekt u van:

    abonnementen met een “doorlopende prestatie”

    Valt hier ook onder:
    – domeinnamen? *
    – DNS beheer van de domeinnamen?
    – (web)hostings?

    Ik denk dat wij overigens niet het enigste bedrijf zijn, welke facturen voor een jaar laat betalen?

    * wel leuk voor bv. argeweb, welke domeinen aanbieden voor 1,00 euro per jaar, krijg je een naheffing van enkele centen, dan ben je als aanbieder nog meer kwijt aan incasso / factuur kosten dan aan de naheffing zelf; waar je overigens ook niets op verdient, omdat die ook afgedragen wordt.

    Alvast bedankt!

  11. Het antwoord is JA, het geldt ook voor domeinnamen.

    De terugkerende prestatie is het beschikbaar houden van de server en/of onderhoud aan de registratie. En dat is echt een duurovereenkomst, een voortdurende prestatie. Het deel van die prestatie die na 30 september geleverd wordt valt onder het nieuwe tarief.
    Het lijkt mij dan ook goed om hierover in contact te treden met “jouw” inspecteur van de belastingdienst en te vragen of er hier afspraken over te maken zijn.

  12. @Peter,

    op deze URL (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/06/vragen-en-antwoorden-over-de-btw-verhoging-van-19-naar-21-per-1-oktober-2012.html) staat bij punt 4:

    Voor het deel van de (doorlopende) prestatie dat plaatsvindt ná 30 september 2012 moet in
    beginsel bij prestaties aan ondernemers en rechtspersonen een aanvullende factuur uitgereikt
    worden met 21% btw.

    Mijn vraag had dan ook betrekking op de naheffing van het verschil tussen 19% en 21%.

    Dient die alleen doorgerekend te worden aan zakelijke klanten?

  13. Dave, de naheffing geldt voor particuliere en zakelijke klanten. Ten opzichte van zakelijke klanten geldt een facturatieplicht. Ten opzichte van consumenten bestaat deze plicht niet. Dat neemt niet weg dat de BTW verhoging ook betrekking heeft op transacties met consumenten.

  14. Beste Peter,

    nog een vraagje:

    Hoe zit het met een klant, welke al zijn diensten opzegt, op een datum welke na oktober 2012 ligt? Die is dan in principe geen klant meer – en die zou je dan een naheffing moeten sturen? Ik denk dat geen enkel persoon dit ooit gaat betalen?

  15. Dave, ook die klanten moet je een naheffing sturen over de periode van 1 oktober 2012 tot het moment dat ze de dienst opzeggen. Je zou het bijvoorbeeld kunnen verwerken in de eindafrekening.

  16. Beste,

    Ik zit dus ook met dezelfde vraag als Richard eerder.
    Hoe zit het met klanten die nu ineens meer moeten betalen voor de dienst? Hebben ze dan de mogelijkheid om de overeenkomst direct te ontbinden? En is er nog verschil tussen particulieren en bedrijven?

    Ik zie als antwoord:
    @Richard: Als een prijsstijging het gevolg is van een BTW verhoging, opgelegd door de overheid, is dit onvoldoende reden om de overeenkomst te ontbinden.

    Het kan toch niet zo zijn dat ik een overeenkomst voor 2 jaar afsluit voor bijv.50 euro per maand(contractueel). Vervolgens zomaar met 2% verhoogd wordt. Ik vind dat de dienstverlener in dit geval de 2% moet inleveren en niet de consument, aangezien deze een contract heeft voor een vastgesteld bedrag.

    Is contract ontbinding in dit geval echt niet mogelijk? Mits de dienstverlener niet akkoord gaat met het zelf inleveren van de 2%?

    1. Normaal mag een prijs inderdaad niet verhoogd worden. De Wet op de omzetbelasting bepaalt echter dat een verhoging die exact gelijk is aan de BTW-verhoging, wél eenzijdig mag worden doorgerekend. Dit is een keuze geweest van de wetgever. Men wilde iedereen per 1 oktober 21% BTW laten betalen, en geen ontsnappingsroute bieden doordat bedrijven nog snel op 30 september een contract voor twee jaar afgeven met nog 19% BTW op de factuur.

      Dus ja, het is wel degelijk zo dat als u een overeenkomst voor 2 jaar afsluit voor 50 euro per maand, de leverancier de prijs met twee procentpunt mag verhogen – doch alleen als de verhoging het gevolg is van een wettelijke BTW wijziging. U zegt “zomaar” maar het is hier niet “zomaar”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie