ICTRecht B.V.

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
Vestiging Amsterdam: 020 663 1941 / Vestiging Groningen: 050 209 3499
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01
Terug naar overzicht

Is opt-in nodig voor een nieuwsbrief aan klanten?

23 februari 2012 Door

Wie een nieuwsbrief of andere mailings met commerciële inhoud wil versturen, weet dat hij daar opt-in oftewel toestemming voor nodig heeft. Commerciële e-mail zonder toestemming is verboden als spam, en de boetes zijn hoog. Maar voor klanten kent de wet een uitzondering: die mogen soms wél nieuwsbrieven gestuurd worden zonder voorafgaande toestemming.

De Telecommunicatiewet heeft als hoofdregel opt-in oftewel toestemming. Maar speciaal voor commerciële mails naar klanten is gekozen voor een opt-out regime: men mag klanten reclame mailen voor gelijksoortige producten en diensten, ook zonder dat deze expliciet hebben gezegd dat dit mag. Sommigen noemen dit soft opt-in, ‘soft’ omdat er niet expliciet om opt-in gevraagd wordt.

Wie dus een nieuwsbrief heeft met daarin alléén informatie over zijn producten en diensten, mag zijn klanten daarop abonneren zonder apart te vragen of zij dat wel willen. Wel moet er bij het bestellen op worden gewezen dat dit gaat gebeuren en moet hij ook dan gelegenheid krijgen dit te weigeren.

De handigste manier om dit te realiseren is de optie van de nieuwsbrief op te nemen bij het bestelformulier en dan deze optie alvast aan te vinken. Zo weten mensen dat ze de nieuwsbrief gaan krijgen én kunnen ze door het vinkje weg te halen de toezending weigeren.

Natuurlijk moet elke nieuwsbrief een afmeldmogelijkheid vermelden, maar dat moet altijd.

Steven Ras

Partner ICTRecht

Steven Ras is partner bij ICTRecht. Hij is gespecialiseerd in ICT en recht en dan met name op het gebied van ICT-contracten, digitaliseringstrajecten (elektronische handtekening), e-commerce, cloud- en privacyvraagstukken. Juist vanwege zijn achtergrond als internetondernemer heeft hij veel belangstelling voor het internetrecht en de daarmee samenhangende juridische vraagstukken. Binnen ICTRecht houdt Steven zich tevens bezig met innovaties, acquisitie en klantcontacten.


Er zijn 18 reacties

  1. En bij het versturen van niet-commerciele mails. Bijvoorbeeld als we werknemers een mail willen sturen voor projecten etc.?

  2. De spamwetgeving geldt alleen bij commerciële, charitatieve en ideële mails, reclame dus. Een zakelijke mail van werkgever aan werknemer valt daar niet onder. Ook een verhuisbericht naar relaties zou er niet onder vallen (tenzij het een verkapte reclame is, bv. omdat je korting geeft aan relaties die op de openingsdag komen).

  3. Vraagje… en als klanten mij telefonisch benaderen en wij het email adres gebruiken om te verifiëren? mogen wij ze dan zonder te vragen een nieuwsbrief sturen met ongeveer de zelfde diensten? Uiteraard met optie om aftemelden.

    1. Als ze klant zijn (dus een betaalde product of dienst afnemen) dan mag dat. Dat is reclame aan klanten voor vergelijkbare producten of diensten, en met opt-out is die legaal.

      Een persoon of bedrijf dat belt voor informatie en nog géén akkoord op een offerte heeft gegeven, is geen klant.

  4. Dit volgt letterlijk uit de wet, artikel 11.7 lid 3 Telecommunicatiewet:

    Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens. Artikel 41, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens is van overeenkomstige toepassing.

    Dat een klant een betaald product of dienst moet hebben afgenomen, zit m.i. inherent in de term “Verkoop”. OPTA verduidelijkt dit in haar standpunt telemarketing uit 2011.

  5. Dus als ik het goed begrijp mogen wij dus alle klanten een nieuwsbrief sturen zolang maar in de eerste verificatie email een optie wordt gegeven om direct uit te schrijven? Mvg

  6. De inhoud van die nieuwsbrief mag alleen producten of diensten bevatten die gerelateerd zijn aan wat de klant heeft besteld. Koop ik bij u een koelkast, dan mag de nieuwsbrief alleen over witgoed gaan. U mag me geen reisverzekeringen gaan aansmeren.

    Als u een algemene nieuwsbrief stuurt, dan is hier niet goed aan te voldoen. U zult dan met aparte opt-in moeten gaan werken.

    Verkoopt u maar één soort producten én maakt u in de NB reclame voor diezelfde producten dan kan het wel.

    Let op dat ELKE nieuwsbrief een afmeldmogelijkheid moet hebben, niet slechts de eerste.

  7. Als je een optin hebt voor een nieuwsbrief en je stuurt alleen ‘sochtends een nieuwsbrief en je besluit later om ook ‘smiddags een nieuwsbrief te sturen moet je hier dan een aparte opt-in voor hebben of mag ook gewoon de middageditie sturen?

    dank.

    1. Bij de opt-in moet duidelijk zijn waarvoor je deze vraagt. Als u zegt “ik beloof u één nieuwsbrief per week” dan mag u er dus geen twee per dag sturen. Cruciaal is dus wat u ze heeft beloofd bij het inschrijven. Als dat is “opt-in voor de nieuwsbrief” dan kan het denk ik wel, mits de ochtend- en middagnieuwsbrief zeer vergelijkbaar zijn. Dan is het gewoon een extra aflevering in dezelfde serie. Heeft de middagnieuwsbrief een andere insteek dan is aparte opt-in nodig.

  8. Hallo,
    Om een nieuwsbrief te versturen naar de klant (onbekende klant) moet ik zijn toestemming krijgen (volgens de wet) om de mailing / nieuwsbrief te verzenden. Maar… nergens is uitgelegd en dat is ook de vraag; hoe kom ik aan de toestemming van de potentiële klant als ik deze niet mag mailen? Moet ik 100 nieuwe klanten bellen? Ik wil geen klanten benaderen via de telefoon. Juist via een mailing met mijn portfolio. Ik ben benieuwd of iemand mij dat kan toelichten
    Mvg
    Michal

    1. Volgens de wet is het niet de bedoeling dat u mensen een mailing stuurt zonder hun toestemming. U mag ze dus ook niet mailen met de vraag of ze toestemming willen geven. Mensen moeten zélf naar u toekomen en dan zeggen, ik wil graag uw nieuwsbrief/mailing.

      Dit frustreert inderdaad de nodige internetondernemers maar wettelijk gezien is het niet anders. Er is in het verleden té veel misbruik gemaakt van e-mailmarketing (spam) zodat we nu een hele strenge wet hebben.

  9. Beste Michal,
    Een mogelijkheid – in jouw geval – zou kunnen zijn om opt-in emaildatabase(s) in te zetten. Je maakt hierbij gebruik van de opt-in van een andere partij om jouw product te kunnen aanbieden. In dit geval heeft de consument toestemming gegeven om benaderd te worden voor commerciële acties van derden. Indien je hierin geinteresseerd bent zou ik je mogelijk wat verder kunnen helpen.

  10. Hallo. Ik heb me in het verleden (2005) aangemeld op een website en daarbij ingeschreven op de nieuwsbrief. 2 jaar later (2007) heb ik me daar afgemeld.
    Ik heb dat vervolgens in 2008 nog 3x moeten doen maar toen stopte de marketing. Nu krijg ik vandaag ineens weer een nieuwsbrief en blijk ik ongewenst weer op 3 nieuwsbrieven ingeschreven te zijn. Mag dit?
    Een aanmelding op een forum vind ik nou niet echt een leverancier-klant relatie en ook geloof ik geen seconde dat die 3 nieuwsbrieven die aangevinkt stonden qua inhoud voldoen aan de uitzondering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *