Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Wanneer is octrooi aanvragen op een ICT-uitvinding zinvol?

10 februari 2012 Door

Eergisteren blogde ik over vijf mythes omtrent octrooi op een (ICT-)uitvinding. Vandaag een iets serieuzere kijk op de vraag: waarom zou ik octrooi willen hebben op een ICT-vinding?

Een octrooi is een exclusief recht om anderen te verbieden een uitvinding na te maken. Ook als ze de uitvinding zelf opnieuw hebben ontwikkeld en niets hebben nagemaakt of afgekeken. Omdat dit een erg sterk recht is, bepaalt de octrooiwet dat uitvindingen uitgebreid getoetst moeten worden en alleen op aanvraag worden verleend. En die toetsing kan jaren duren. Daar komt bij dat de procedure in elk land apart moet worden uitgevoerd, hetgeen hoge kosten met zich meebrengt.

Wie dus octrooi wil aanvragen, moet een duidelijke strategie voor ogen hebben waarmee hij die tijd en investering kan terugverdienen. Enkel “mijn idee vastleggen” is absoluut onvoldoende, net als “ik wil bescherming tegen namaak” – het bestaan van een octrooi houdt maar weinig mensen tegen bij het namaken of imiteren van een uitvinding.

De meest voor de hand liggende strategie is exclusiviteit, oftewel het actief optreden tegen alle vormen van inbreuk. Dat kan, maar is een buitengewoon dure en langdurige operatie waar maar weinig partijen geld voor hebben.

Bij een defensieve strategie bouwt u een portfolio op aan octrooien, waarmee u “terug kunt slaan” als iemand bij u komt met een octrooiclaim. Inderdaad, die stond ook in de mythes van gisteren. Het is namelijk erg moeilijk een goede portfolio op te bouwen: u moet dan uitvindingen bedenken die uw concurrenten binnenkort gaan introduceren zodat u daar nu octrooi op kunt aanvragen. Als u de markt héél goed kent, of de concurrent vér vooruit dan is dit wellicht een optie.

U kunt ook actief licenties verkopen. Dat kan een succesvolle strategie zijn, maar in de praktijk eigenlijk alleen als u meer kunt leveren dan alléén een octrooilicentie. Want met een octrooi alleen kan de wederpartij niet zo veel. Hij moet ook weten hoe de uitvinding daadwerkelijk moet worden gerealiseerd.

Voor startende bedrijven is een octrooi een investering in investering: door een octrooi (of zelfs maar een aanvraag) op hun nieuwe product of dienst laten zij aan investeerders zien dat zij innovatief bezig zijn. Hiermee kan de investeerder (vaak een durfkapitalist) worden overgehaald een groter bedrag te steken in het bedrijf.

Een uitstelstrategie komt ook vaak voor. Hierbij wordt de verlening van het octrooi zo veel mogelijk gerekt, zodat men in de tussentijd de markt kan inschatten en een productstrategie of samenwerking met anderen kan uitrollen. Men kan dan de samenwerkende partner (die hopelijk groot en kapitaalkrachtig is) het octrooi verkopen als bonus.

Mist u de strategie “snel rijk met een octrooi”? Dat klopt. Want dat is dus een mythe.

Arnoud Engelfriet

Algemeen directeur / Opleidingsdirecteur

Arnoud Engelfriet is algemeen directeur en opleidingsdirecteur bij ICTRecht. Hij is gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Met zijn informatica-achtergrond richt hij zich graag op complexe technisch/juridisch ICT-vraagstukken en softwarelicenties (met name open source). Zijn website Ius mentis is één van de populairste van Nederland over ICT en recht.


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie