Vestiging Amsterdam

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01
Terug naar overzicht

Is die HEMA-taart echt gratis?

4 november 2011 Door

De site van winkelketen Hema was donderdagavond nagenoeg onbereikbaar, doordat bezoekers er een gratis taart kunnen bestellen. De bosvruchtentaart clafoutis was van vier naar nul euro afgeprijsd, waarna heel Nederland besloot die te willen hebben. De taart is inmiddels weg, maar natuurlijk gaan alle bestellers nu eisen dat ze een rechtsgeldige koop hebben geplaatst. Nou, vergeet het maar.

Het aanbod van de taart ziet er op het eerste gezicht niet heel bijzonder uit:

screenshot: Rogier Mosterd

Pas als je twee keer leest, zie je dat er “nu 0.00” staat, oftewel nu gratis. Nergens staan kreten die je zou verwachten bij een gratis taart, zoals de zin “Gratis taart” met een x-aantal uitroeptekens (al dan niet met een 1 tussen de !!!’s).

Hier is dus geen sprake van een realistisch aanbod. De wet zegt dat een aanbod alleen bindend is als als er gerechtvaardigd vertrouwen aan de kant van de koper is opgewekt. Oftewel, iemand die dit ziet, moet redelijkerwijs hebben mogen denken “hee ik krijg écht een gratis taart”. En dat wil er bij mij niet in (net als bosvruchtentaart clafoutis, maar dat terzijde).

Als de taart werkelijk gratis bedoeld was, dan had dat wel de nodige aandacht gekregen. Geen webwinkel die zo’n stunt gaat verstoppen – dat is iets te geavanceerde viral marketing. Dus nee, die taart kun je vergeten.

Arnoud Engelfriet

Algemeen directeur / Opleidingsdirecteur

Arnoud Engelfriet is algemeen directeur en opleidingsdirecteur bij ICTRecht. Hij is gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Met zijn informatica-achtergrond richt hij zich graag op complexe technisch/juridisch ICT-vraagstukken en softwarelicenties (met name open source). Zijn website Ius mentis is één van de populairste van Nederland over ICT en recht.


Er zijn 8 reacties

  1. Die taart kun je inderdaad vergeten.. Dat had je ook wel kunnen verwachten.. Maar dat sluit m.i. nog niet uit dat dit wel een bewuste publiciteitsstunt was 🙂

  2. Niet mee eens.

    Als een bedrijf als de Hema 85 jaar bestaat en ze geven een gratis taartje weg om te bereiken dat ze 1) trending topic worden (dat is behoorlijk dure marketing) en 2) een winkel vol met vrolijke mensen die een gratis taartje komen halen dan vind ik dat niet echt niet iets waar je van kan verwachten dat dat “onmogelijk” is.

    Neem daarbij dat het inderdaad een minder populair product is en geen slagroomtaart of een halve warme worst…

  3. Het is natuurlijk heel erg moeilijk om in je afrekensysteem een extra beveiliging in te bouwen om dit soort dingen te voorkomen (zowel gratis als buitensporig duur).
    Niet dus, en daarom een flinke FAIL van de HEMA, dus door hun op een juiste manier is opgelost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie