Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Het recht van annuleren voor levering

25 oktober 2011 Door

Juridisch Product

Zeker weten dat u voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving voor e-commerce en online dienstverlening?

De wet is vrij duidelijk en bij iedereen is het ook wel bekend dat consumenten na ontvangst nog 14 dagen de tijd hebben om een alsnog van de overeenkomst af te zien en de bestelling kan dan ook gewoon (tenzij er sprake is van een wettelijke uitzondering) geretourneerd worden. Maar kan een klant ook voordat het product geleverd is, al annuleren?

De regel bij het aangaan van overeenkomsten is het standaard verhaal van vraag en aanbod. Is er een bestelling geplaatst dan moet de winkel leveren en de klant betalen. Dat lijkt simpel en dat is het eigenlijk ook. De consument heeft bij internetbestellingen zoals gezegd 14 dagen nadat hij het product heeft ontvangen de tijd om de overeenkomst te ontbinden en vervolgens het product terug te sturen.

De vraag was altijd of deze termijn pas in gaat na levering of dat de klant ook al eerder kan zeggen: “ik hoef het toch niet”. De rechter heeft afgelopen tijd drie keer geoordeeld dat dat moet kunnen. Op zich ook wel logisch, als een klant toch kan herroepen na levering, waarom dan niet ook eerder? Voor een consument uiteraard een prima gedachtegang, maar voor een ondernemer lastiger, omdat een klant zo allerlei bestellingen kan doen waarbij hij ook weer direct kan zeggen dat hij het toch niet wil.

Dit druist wel in tegen het feit dat er gewoon een overeenkomst is gesloten en die nagekomen moet worden. In het Burgerlijk Wetboek is echter art. 6:230q opgenomen en zorgt voor duidelijkheid. Hierin wordt verklaard dat de “standaard regel” van aanbod en aanvaarding een nuance kent.

Dit artikel geeft aan dat een aanbod van een consument altijd kan worden ingetrokken, ook als er nog geen overeenkomst is gesloten. Dit sluit aan bij de gedachte dat (conform overweging 40 van de Richtlijn Consumentenrechten) overeenkomsten altijd moeten kunnen worden herroepen (als er sprake is van een koop op afstand uiteraard), omdat hiervoor toch ook al het standaard herroepingsrecht geldt. Een gedaan aanbod is derhalve altijd te herroepen en dit wijkt af van onze standaard regel over aanbod en aanvaarding, waarbij de afspraken in beginsel bindend zijn.

Het is dus toegestaan om al voordat (!) producten verzonden zijn of ontvangen zijn, de overeenkomst te herroepen. Dat herroepen moet dan wel volgens de spelregels van het herroepingsrecht, alsof het product wel geleverd zou zijn. De klant moet dan gebruik maken van het standaardformulier, of op andere wijze kenbaar maken dat hij het product niet meer wil. Bijvoorbeeld door het sturen van een mail. De verkoper moet dit dan weer bevestigen. Het gevolg is dan dat indien de klant al iets betaald heeft de verkoper alle betaalde bedragen binnen 14 dagen terugbetaald. Ja ook de betaalde verzendkosten, administratiekosten en betaalkosten.

Juridische generatoren

Met de juridische generatoren van ICTRecht op JuriDox.nl kunt u snel en tegen een gunstig tarief zelf uw webwinkeldocumenten opstellen.

 

Maaike Lassche

Voormalig juridisch adviseur ICTRecht.

Voormalig juridisch adviseur ICTRecht.


Er zijn 19 reacties

  1. Wat vind u van dit artikel?

    ARTIKEL 7 – Kosten in geval van herroeping

    1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de

    kosten van terugzending voor zijn rekening.

    2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig

    mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.

    ————————–

    Het gaat om een 2e hands Xbox spel,
    van Smartgamer.nl

  2. dit is volgende mij correct!
    iedereen mag altijd 7dagen opzeggen zonder reden.
    soms is het alleen beter om even op te letten voor je besteld. wel goede service daarom

  3. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ter info aan anderen die hier meer informatie over willen hebben: het herroepingsrecht (art 7:46d lid 4 BW) is vervallen per juni 2014.

  4. Wat als een product veel te laat wordt geleverd of zelfs niet. Zouden dan de administratie en/of bezorgkosten alsnog moeten worden betaald? Dit neigt namelijk naar onmacht van de consument.

    1. Als leveringsafspraken niet gehaald worden, dan mag de consument de koop ontbinden. Hebt u de verkoper na het uitblijven van levering binnen de 30 dagen een redelijke termijn gegeven om alsnog te leveren? En levert hij het product nog steeds niet? Dan hebt u het recht de overeenkomst te ontbinden. De overeenkomst wordt dan ongedaan gemaakt. U hoeft het product niet meer af te nemen en de verkoper hoeft niet meer te leveren. Als u al hebt betaald, hebt u recht op uw geld terug.

  5. Klopt het,dat een patent op een nieuw product aanmaak op specifieke wensen, kleuren, geen rechten hebben op annulatie gezien er gevraagd wordt op bestelling op kleur en de wens van de klant zelf

  6. Beste Andy,
    Als er sprake is van maatwerk, dat is het geval als de producten zijn aangepast aan de hand van specifieke wens(en) van de klant, dan geldt het herroepingsrecht niet. Het herroepingsrecht geldt wel als de klant een aantal vaste opties kan selecteren die onderdeel zijn van het bestelproces. Bijvoorbeeld: kleuropties: geel/groen/blauw/oranje. Iedere koper heeft immers altijd te kiezen uit deze vaste opties, waardoor dit geen maatwerk is. Meer informatie: https://ictrecht.nl/2012/11/23/uitsluiting-herroepingsrecht-wegens-maatwerk-hoe-zat-het-ook-alweer/.

  7. Als een klant bewust kiest voor een betaling via bijvoorbeeld paypal, terwijl er ook gratis opties aangeboden worden. Moet je dan als bedrijf ook deze kosten terugbetalen bij annulering c.q. ontbinden door de klant? dit zijn in principe onnodige kosten waar de klant voor kiest en die leveancier ook niet ontvangt.

    1. Beste Bas, bedankt voor uw vraag. Bij een retourzending worden in principe alle kosten terugbetaalt inclusief eventuele kosten voor de heenzending van het product (de kosten voor het terugzenden mogen wel voor rekening van de consument komen). De consument heeft dus recht op een volledige terugbetaling van het volledige aankoopbedrag. Hieronder vallen de bezorgkosten, administratiekosten en eventuele betaalkosten (kosten voor het gebruik van een betaalmethode). De eventuele kosten voor het gebruik van PayPal zullen dus terugbetaald moeten worden. Dat er een andere methode is die gratis is, maakt geen verschil.

  8. Ik heb hier nog een vraag over.
    6.10 deed ik om 22.09u een online bestelling.
    7.10 om 10.25u heb ik deze bestelling middels een herroepingsbrief per mail herroepen.
    10.10 ontving ik toch de bestelling (door buren aangenomen).
    Wie betaalt in dit geval de kosten voor het retour sturen?

    1. Beste mevrouw/meneer Toller,

      Er moet van tevoren duidelijk zijn gemaakt wie opdraait voor de kosten voor retour. Als dat duidelijk is vermeld bijv. in de algemene voorwaarden of elders op de website dan mag een webshop hier wel geld voor in rekening brengen. Het gevolg hiervan is wel dat de klant dan zelf mag kiezen op welke wijze er geretourneerd wordt en van welk postbedrijf er gebruik wordt gemaakt. Als er niets duidelijk staat aangegeven dan dient de webshop dit zelf te betalen, maar mogen zij ook kiezen van welk postbedrijf er gebruik dient te worden gemaakt.

  9. hallo ik had bij firma gotz een pop besteld ,maar dan direct geanuleerd ik had twee mooiere gezien ,ik heb een bevestiging gehad van de anulatie via mail en heb de gekozen twee poppen betaald en na een tijd ontvangen,maar nu bestoken ze me met mails dat ik een pop ontvangen heb dat niet betaald is dat de geanuleerde pop toch naar mij gestuurd is en dat ik ze moet betalen of terugsturen ,ze betrekken er nu ook mijn buren bij zeggen daar het pakje te hebben afgegeven en die zouden dat nu moeten bevestigen zeggen ze
    het pakje moet terug of ik moet het betalen ,het gaat over een pakje van 100euro en het blijft maar duren ,maar ik heb bewijs van betaling van mijn twee poppen en bewijs van anulering en bevestiging er van van de genaamde pop paket ik word er gek van ,moet ik nu iets betalen dat geanuleerd was nog voor de betaling ik word er gek van en bijna geneigd 100euro te betalen ik word elke dag bestookt met mails en nu over mijn buren volgens de koerier is het daar afgegeven

    1. Beste Fran,

      U heeft een bewijs van annulering. Zij moeten dan ook bewijzen dat ook de derde pop geleverd is. Ligt die pop bij de buren dan raad ik aan het bij hen te vragen en de pop terug te sturen. Het gaat dan om een goed dat onverschuldigd betaald is en waar u aangezien u er niet voor betaald heeft ook geen recht op heeft. Is dit niet het geval, dan dient de poppenfirma aan te tonen dat een pop bezorgd is die helemaal nooit bij u of bij uw buren aangekomen is. Het is voor u inderdaad erg vervelend dat u bestookt wordt met e-mails. Ik raad u aan om contact op te nemen met http://www.clinic.nl. Zij kunnen u gratis verder helpen als u problemen heeft met online aankopen.

  10. Beste ICTRecht,

    Een week geleden heb ik een computermuis besteld bij een consumentenelektronicabedrijf. Dit bedrijf heeft het Thuiswinkel waarborg keurmerk. Nu is dit bedrijf in samenwerking met PostNL mijn pakketje kwijtgeraakt. Het bedrijf heeft nu een onderzoek opgestart om het pakketje weer te vinden. Echter kan dit nog zeker een week duren.

    Ik zou nu graag de koopovereenkomst willen ontbinden zodat ik een computermuis in een andere winkel kan bestellen en niet zo lang hoef te wachten. Maakt het echter uit dat in dit geval de bezorging vanuit hun kant mank gaat? Het bedrijf wacht liever op de uitkomst van het onderzoek. Wanneer blijkt dat het pakketje verloren is willen zij mij pas opnieuw een muis toesturen. Ben ik verplicht om op dit onderzoek te wachten?

    mijn vraag is dus eigenlijk of ik nog steeds de koop op afstand voor de levering kan herroepen terwijl het niet duidelijk is of het pakketje nog gevonden wordt of niet.

    Mvg,

    Marnix

    1. Beste Marnix,

      Dank voor je vraag.

      Als je een product hebt besteld bij een webshop, dan mag je ook voordat het product geleverd is de overeenkomst ontbinden. Maar dit geldt natuurlijk niet wanneer het product valt onder een van de uitzonderingen, denk bijvoorbeeld aan een op maat gemaakt product. Het gebeurt wel vaker dat bedrijven willen wachten met terugbetalen totdat het onderzoek is afgerond. Maar consumenten hoeven daar geen genoegen mee te nemen en mogen dus een beroep doen op het herroepingsrecht. Vervolgens moet de webshop zo snel mogelijk de koopprijs terugbetalen, en in ieder geval binnen 14 dagen na de dag waarop de consument heeft laten weten de overeenkomst te willen ontbinden.

  11. Beste ICTrecht,

    Ik had een vraag met betrekking tot het annuleren van een bestellingen vanuit verkoper gezien. Na het bestellen en betalen met IDEAL van een product hebben ze een aanvraag gedaan voor deze informatie:
    – eine Kopie des letzten Kontoauszugs, auf dem der Name des Kontoinhabers sowie die kompletten Kontodaten sichtbar sind
    – eine Kopie der letzten Telefonkosten- oder Betriebskostenabrechnung, auf der Ihr Name und Ihre Adresse sichtbar sind. Alternativ können Sie uns eine Kopie der Vorder- und Rückseite Ihres Personalausweises zusenden.
    – einen Screenshot des auf Ihrem Amazon.de-Konto hinterlegten Namen sowie der Telefonnummer und E-Mail-Adresse
    – die Bestellnummer des Artikels, den Sie gekauft haben

    En nadat ze deze informatie gevraagd hadden hebben ze zonder opgaaf van reden de bestelling geannuleerd.
    Ik was benieuwd omdat je verplicht bent als verkoper om je product te leveren voor de prijs waarvoor die gekocht is of ze de bestelling wel na mijn betaling mogen annuleren.
    Ik hoop dat u mij hier iets verder in kunt helpen, want zelf vind ik het een apart verhaal.

    1. Beste Kevin,

      Bij een consumentenkoop is het zo dat de verkoper in beginsel verplicht is om zijn deel van de overeenkomst na te komen en te voldoen aan zijn leveringsplicht. Een valide reden om daar onderuit te komen zou een ‘kennelijke fout’ zijn, bijvoorbeeld het verkopen van een nieuwe laptop voor 59 euro, terwijl de werkelijke prijs 599 euro bedraagt. Dit is duidelijk een vergissing geweest, en de consument had dit moeten weten.

      Juridisch gezien moet de verkoper binnen 30 dagen, nadat de bestelling is geplaatst, de bestelling leveren. Maar wanneer de verkoper te laat is met leveren, dan heeft de consument recht op teruggave van het geld. Hierdoor is het lastig om de verkoper te dwingen om de bestelling alsnog te leveren.

      We begrijpen dat het vervelend is dat de verkoper de producten niet wil leveren. Als je bij een Nederlandse webshop een bestelling hebt geplaatst, dan kan je voor meer informatie terecht bij Consuwijzer. Heb je een aankoop gedaan bij een webshop die gevestigd is in een andere lidstaat (bijvoorbeeld Duitsland), dan kan je terecht bij het Europees Consumenten Centrum.

      Met vriendelijke groet,
      Nicole

  12. Hoe zit dat met niet geleverde software ? Ik krijg een code voor office 2016 toegstuurd na een bestelling. Deze code blijkt al gebruikt (ook na toezending nieuwe code) en ik zie dat als een niet geleverde geldige licentie. Dus niet geleverd, of ondeugelijk geleverd. Ik heb via afterpay betaald en die zegt dat ik bij het geleverde bedrijf moet zijn om mijn geld terug te krijgen. En laat die nu in curacao zitten (had ik niet gezien).

    1. Beste Stephan,
      Juridisch gezien is er wel geleverd, maar omdat de code niet werkt, is er sprake van een tekortkoming in de nakoming. Je kunt daarom het beste contact opnemen met het bedrijf en hen ervan op de hoogte stellen dat je nog geen software kunt gebruiken i.v.m. een foutieve code. Je kan het bedrijf verzoeken om een nieuwe code op te sturen en aan te geven dat wanneer dit niet lukt je graag terugbetaling van het bedrag wilt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie