Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Contactgegevens geworven bij gratis dienst mogen niet worden gespamd

20 september 2011 Door

Wie op internet reclame of klantacquisitie doet, loopt al snel tegen wettelijke grenzen aan. Het is immers verboden contactgegevens van klanten voor commerciële doelen te gebruiken zonder toestemming. En die toestemming verkrijgen, is niet eenvoudig. Recent publiceerde de telecomtoezichthouder een gids voor telemarketing en internetreclame, met daarin een duidelijk overzicht van de wet- en regelgeving. Daar zit wel een gevoelige angel in verstopt: lid worden van een site is géén grond om iemand reclame te mogen mailen.

Het gebruik van contactgegevens voor reclame vereist voorafgaande toestemming, anders is sprake van verboden spam. Echter, het is toegestaan om klanten te benaderen met aanbiedingen voor ‘gerelateerde’ producten of diensten, zonder dat daar apart toestemming voor moet worden verkregen. Maar: wie is een klant?

De OPTA neemt een strikt standpunt in: de wet heeft het over “in het kader van verkoop”. En dan moet er dus een koop zijn geweest, oftewel de verkrijging van een fysiek product in ruil voor geld. Elke andere zakelijke transactie is geen koop en dus géén grond om de klant te mogen mailen.

Letterlijk zegt men:

Bij het aanmelden voor een nieuwsbrief, het invullen van een enquête, het meedoen aan een prijsvraag, de deelname aan een spel of het aanmaken van een gebruikersaccount is in beginsel geen sprake van contactgegevens die zijn verkregen in het kader van de verkoop van een product of dienst.

Dergelijke gegevens mogen dus niet worden gebruikt om reclame of nieuwsbrieven heen te sturen. Alleen als er een expliciete aparte opt-in is gegeven voor de nieuwsbrief, kan men deze versturen.

Dit heeft grote consequenties voor internetdienstverleners, die zelden of nooit producten verkopen. Zeker de menigte gratis sites waar je spelletjes en dergelijke kunt spelen maar wel van tijd tot tijd nieuwsbrieven of reclame krijgt, kan nu wel inpakken.

Arnoud Engelfriet

Algemeen directeur / Opleidingsdirecteur

Arnoud Engelfriet is algemeen directeur en opleidingsdirecteur bij ICTRecht. Hij is gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Met zijn informatica-achtergrond richt hij zich graag op complexe technisch/juridisch ICT-vraagstukken en softwarelicenties (met name open source). Zijn website Ius mentis is één van de populairste van Nederland over ICT en recht.


Er zijn 6 reacties

  1. Beste Arnoud, hierbij nog een toevoeging op je artikel.

    Deze zinsnede uit je stuk “De OPTA neemt een strikt standpunt in: de wet heeft het over “in het kader van verkoop”. En dan moet er dus een koop zijn geweest, oftewel de verkrijging van een fysiek product in ruil voor geld. Elke andere zakelijke transactie is geen koop en dus géén grond om de klant te mogen mailen.”

    is denk ik niet heel erg houdbaar door de OPTA:

    Volgens mij wordt volgens de OPTA met de term ‘verkoop’ uit artikel 11.7 lid 11 Tw de term ‘koop’ in de zin van artikel 7:1 BW bedoeld. Hierop is wel wat aan te merken. Zo ziet artikel 7:1 BW alleen op de koop van roerende en onroerende zaken zoals jij ook in je artikel stelt.

    Artikel 11.7 lid 11 Tw bepaalt echter nadrukkelijk dat de uitzondering ook ziet op de verkoop van diensten. Dat de wetgever met ‘verkoop’ aansluiting heeft gezocht bij koop uit artikel 7:1 BW ligt daarmee niet voor de hand. Die ‘koppeling’ daarmee blijkt ook nergens uit. Echter, richtlijn 2002/58/EG, waarop artikel 11.7 lid 11 Tw is gebaseerd vermeldt niets over een koppeling met koop. Sterker nog, Overweging 41 van de Richtlijn geeft juist aan dat de uitzondering ziet op gegevens die zijn verkregen in het kader van een “bestaande klantrelatie”. Van een bestaande klantrelatie kan ook sprake zijn als diensten/producten gratis worden aangeboden of indien er anders dan met geld wordt betaald.

    Verder stellen de nieuwe richtlijnen van de DDMA die 1 januari 2012 ingaan dat een e-mailadres niet perse direct hoeft te zijn verkregen bij de verkoop van een product of dienst. 1.3a van deze Code Reclame via E-mail zegt: ….is verkregen in het kader van een verkoop aan of schenking door de geadresseerde..

    Onverlet blijft/wordt wel dat je dient aan te geven wat je met dit e-mailadres gaat doen, en dat mag niet meer worden verborgen in bijvoorbeeld een Privacystatement.

  2. Bas, dank voor je aanvulling. Dat is een mooie vondst. De wet en natuurlijk de OPTA-regels moeten in lijn zijn met de Europese Richtlijn. Hetzelfde geldt voor de DDMA-richtlijnen.

    Zelf vraag ik me bijvoorbeeld af of een vereniging zijn leden mag mailen onder dit artikel. Is dat een klantrelatie? Ben je klant van je sportclub? Ik mag hopen dat het artikel hier naar analogie opgaat.

  3. Het staat wel gewoon in de genoemde richtlijn:

    “Onverminderd lid 1 kan een natuurlijke of rechtspersoon die van zijn klanten elektronische contactgegevens voor elektronische post verkrijgt in het kader van de verkoop van een product of een dienst..”

    Eroverheen gelezen?

  4. Mijn reactie was bedoeld als reactie op Bas Ter Burg’s statement:
    “Echter, richtlijn 2002/58/EG, waarop artikel 11.7 lid 11 Tw is gebaseerd vermeldt niets over een koppeling met koop.”

    Sorry voor de onduidelijkheid.

  5. Beste Arnoud, Erg interessant stuk ook al is het al wat ouder 😉

    Ik vind veel wetgeving over telemarketing in de richting van consumenten, maar weinig in de relatie b2b.

    Is b2b telemarketing (dus benaderen bedrijven met telefoon) toegestaan? En zo ja, onder welke voorwaarden?

    Hartelijke groet,

    Andre

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie