ICTRecht B.V.

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
Vestiging Amsterdam: 020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01
Terug naar overzicht

Veelgemaakte fouten webwinkeliers deel 3:(vooruit-) betaling

13 juni 2011 Door

Het starten van een webwinkel heeft de nodige voeten in de aarde. Het is bijvoorbeeld een hele klus om ervoor te zorgen dat de site niet alleen gebruiksvriendelijk is voor de consument, maar ook juridisch juist is. Zoals wellicht bekend certificeert ICTRecht webwinkels voor de Stichting Certificering Thuiswinkel en daar kom ik als certificeerder een veel dezelfde fouten of misverstanden tegen. De komende weken zal ik dan ook de meest voorkomende fouten behandelen die gemaakt worden door webwinkels en aangeven hoe het wél hoort. Dit om het proces te vergemakkelijken en u op weg te helpen naar het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk.

Na vorige week de algemene voorwaarden te hebben besproken, behandel ik deze week het verschijnsel betaling. Want wat is hierin met betrekking tot het online winkelen toegestaan, en wat niet?

Vaak zie je bij webshops slechts de mogelijkheid tot betaling per iDeal. Handig! De winkelier heeft zijn geld snel binnen en loopt dus geen risico. Ook het betalen per creditcard neemt in de Nederlandse webwinkels een vlucht.

Toch is het niet toegestaan om slechts deze betaalmogelijkheden te bieden, al dan niet gecombineerd. De wet verbiedt namelijk dat een webwinkelier een vooruitbetaling van meer dan 50% eist van de (potentiële) koper. Hij moet minstens een mogelijkheid bieden tot betaling achteraf. Dit alles geldt overigens niet indien de webwinkel diensten aanbiedt. Dan is een mogelijkheid tot achteraf betaling niet verplicht.

Men kan bij ‘betaling achteraf’ denken aan betaling per factuur (acceptgiro) of betaling onder rembours. Een ouderwetse papieren acceptgiro sturen is overigens niet meer nodig. Er zijn diverse bedrijven die digitale facturen aanbieden, deze dient men dan binnen 14 dagen te voldoen.

Webwinkels bieden soms ook de mogelijkheid tot ‘betalen bij afhalen’. Dan rekent de consument tenslotte ook pas achteraf (na de levering) af en de winkelier loopt geen risico!

De vraag is alleen nog steeds of dat wel is toegestaan, vooral omdat men natuurlijk niet voor niets online bestelt: de consument wil het product namelijk thuisbezorgd krijgen, niet afhalen.

Als dit uw enige betaalmogelijkheid achteraf is, zal de consument die het bedrag eigenlijk niet volledig vooruit wil betalen zich al snel verplicht kunnen voelen hier toch maar mee akkoord te gaan. Hij heeft immers geen zin om het product op te halen, en bovendien kan het afhaalpunt onredelijk ver weg zijn. De wet en rechtspraak geven nog geen antwoord op de vraag of betalen bij afhalen als enige mogelijkheid tot achteraf betalen voldoende is. Toch lijkt het aannemelijk dat dit niet aanvaardbaar is en niet strookt met de gedachte van de wet. Zijn er veel afhaalpunten, dan kun je wel stellen dat dat in lijn met de wet is.

Dit is tot die tijd waar u van uit kunt gaan: het aanbieden van de mogelijkheid ‘betalen bij afhalen’ als enige betaalmogelijkheid achteraf is in beginsel onvoldoende. Dit kan anders zijn indien er zeer veel afhaalpunten zijn. Hierbij moet u echt denken aan een afhaalpunt ‘op iedere hoek van de straat’. Op deze manier zal het voor de consument een kleine(re) moeite zijn om toch achteraf te kunnen betalen en zal hij zich minder snel ‘gedwongen’ voelen om volledig vooruit te betalen.

Onder omstandigheden kan het ook toegestaan zijn het betalen per creditcard als mogelijkheid tot betalen achteraf aan te bieden. Let wel: dit mag alleen indien de creditcard pas belast wordt na de levering! Dit kunt u als webwinkelier afstemmen met de creditcardmaatschappij.

Vind u het eng om een mogelijkheid tot achteraf betaling aan te bieden? Niet nodig! Veel aanbieders van eerdergenoemde digitale factureringsdiensten nemen op een of andere manier het debiteurenrisico over. U hoeft als webwinkelier dan dus niet zelf achter het geld aan indien het toch een keertje fout gaat.

Nog leuker om te melden is het feit dat alleen al de mogelijkheid tot het betalen achteraf een soort vertrouwen wekt. De consument is hierdoor sneller geneigd een aankoop te doen, hetgeen natuurlijk prettig is voor u als ondernemer. Daarnaast blijkt het aantal betalingen per iDeal eveneens te stijgen! Wederom vanwege het vertrouwen dat de consument heeft gekregen.

Met andere woorden: het aanbieden van betaling achteraf is bij het verkopen van producten online niet alleen verplicht, het is een blessing in disguise!

Meer weten over de regelgeving voor webshops en e-commerce?

 

Maaike Lassche

Voormalig juridisch adviseur ICTRecht.

Voormalig juridisch adviseur ICTRecht.


Er zijn 4 reacties

  1. Klopt helemaal, in mijn webshop heb ik de mogelijk tot achteraf betalen doorgevoerd, en ik merk dat het leidt tot meer bestellingen. Ik ben nu overgestapt naar Buckaroo omdat deze dit aanbiedt, en tot nu toe erg tevreden, zijn iets duurder, maar zoals ik al zei wekt het wel vertrouwen op bij klanten en meer resultaat dus!

  2. Dat is mooi Wouter! Toch kom ik nog webshops tegen die alleen de mogelijkheid bieden om via iDeal of creditcard te betalen. Wanneer ik de klantenservice hierover aanspreek dan blijkt men niet hiervan op de hoogte te zijn. Hoe komt het dat webshops, zelfs die van landelijk bekende retailers, de mogelijkheid tot achteraf betalen niet aanbieden terwijl het volgens Maaike Lassche en bijvoorbeeld ook volgens het Webshop Keurmerk wettelijk verplicht is?

  3. Hel is wel raar dat u aangeeft dat u aangeeft dat de wet verbiedt namelijk dat een webwinkelier een vooruitbetaling van meer dan 50% eist van de (potentiële) koper. Hij moet minstens een mogelijkheid bieden tot betaling achteraf.
    En zelf doet u dit niet! als ik bij u het boek webwinkel wil bestellen is bij u de betaalwijze Online (iDeal, creditcard, Paypal) of Op factuur (let op: levering na betaling Hoe kan dit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *