Vestiging Amsterdam

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01
Terug naar overzicht

Juridische vraag: mag een cadeaubon geretourneerd worden?

Stel: U koopt op internet een cadeaubon waarmee de gelukkige een hele dag onder de pannen is. Denk aan een hele dag in een Spa, een mooie ballonvaart of lekker racen op een circuit! Vol vreugde overhandigt u de cadeaubon (waar uiteraard zijn of haar naam op prijkt) en vol verwachting wacht u de reactie op het prachtige geschenk af. Ontnuchtering volgt dan ook als u er vervolgens achter komt dat de ontvanger aan water-, hoogte- of rubbervrees lijdt. Wat nu? Mag u de cadeaubon retourneren? Het is immers maar een stukje papier met een naam erop…

Toch ligt het niet zo simpel. In het algemeen geldt een wettelijke zichttermijn (ook wel bedenktijd genoemd) van 14 werkdagen bij producten en diensten die je op afstand koopt. Cadeaubonnen, evenals bijvoorbeeld tijdschriftenabonnementen, zijn echter geen producten, maar diensten. U koopt immers geen bedrukt stuk papier (product), maar een nader te specificeren dienst: de mooie ballonvaart!

Wanneer gaat die dienst bij het aanschaffen van een cadeaubon dan in? Eigenlijk precies op dat moment. Het moment dat u de bestelling plaatst, dus het contract hebt gesloten. Als u de cadeaubon dan vervolgens binnen de 14 werkdagen retour stuurt, dient u gewoon uw geld terug te krijgen. Na die 14 dagen zit u er onherroepelijk aan vast en zult u desnoods zelf gebruik moeten maken van de cadeaubon.

De cadeaubon is daarnaast vaak voorzien van een persoonlijke boodschap van de gever en de naam van de ontvanger. Een verkoper wil daarom nog wel eens stellen dat er sprake is van maatwerk, hij kan immers die specifieke bon niet meer opnieuw verkopen. Daar hoeft u gelukkig niet mee akkoord te gaan: u heeft immers (nogmaals) een dienst gekocht en niet het fysieke stuk papier. U mag het product dus nog steeds binnen de 14 werkdagen retourneren. Toch te laat met retourneren? Dan kunt u in ieder geval een ander heel gelukkig maken met een dagje uit..ik houd me aanbevolen!

 

Maaike Lassche

Voormalig juridisch adviseur ICTRecht.

Voormalig juridisch adviseur ICTRecht.


Er zijn 9 reacties

  1. Maar wat als iemand in een webshop een cadeaubon (vd webshop zelf) inwisselt en vervolgens het met de cadeaubon betaalde artikel binnen de wettelijke zichttermijn retour stuurt? Geld terug of een cadeaubon?

    1. In dat geval mag de webshop gewoon het tegoed weer op de cadeaukaart zetten voor een volgend gebruik. De webshop mag ook uit coulance geld terug geven, maar is dit dus niet verplicht.

  2. Een cadeaubon is een product, omdat het een voor menselijke beheersing vatbaar stoffelijk object is. Cadeaubonnen worden onder meer aangeboden door Bol.com en daar kun je dan van alles mee betalen. Cadeaubonnen waarbij reeds vastgelegd is wat er exact moet worden afgenomen, zijn meer uitzondering dan regel.

    Een tijdschriftenabonnement is geen dienst, omdat een dergelijke overeenkomst zich richt op het geregeld afleveren van producten. Dit kun je vergelijken met een overeenkomst tot het leveren van een tafel iedere maand. Ook dan geldt, dat de tafels nog gemaakt moeten worden, maar toch gaat het om een overeenkomst die ziet op de levering van producten.

    1. Beste Alex,

      Het blijft toch lastig. Ik zie een cadeaubon eerder als een middel om gebruik te maken van een dienst: het in kunnen wisselen voor alles en nog wat zolang de bon geldig is. De ondernemer is immers met levering van de cadeaubon nog niet (geheel) nagekomen.

      Hoe kwalificeer je een digitale cadeaubon dan? Wel als een dienst?

  3. Ik heb een cadeaukaart van de bijenkorf gehad van €300, dit vind ik veel geld en wil ik besteden aan iets wat ik leuk vind.

    Nu kan ik niks vinden bij de bijenkorf wat ik echt leuk vind.

    Is het in dit geval mogelijk om de cadeaubon terug te brengen zodat mijn vriend het geld terug krijgt en ik het zelf kan besteden aan iets wat ik leuk vind.

    Met vriendelijke groet,
    Tess

  4. Mijn dochter koopt met een giftcard ter waarde van 20 euro op de website van een winkel voor 47 euro aan kleding. Eenmaal de kleding in huis besluit ze voor 22 euro aan kleding te houden en de rest te retourneren. Haar geld zou terug gestort worden op haar rekening. Echter, nu heeft ze een mail gekregen met daarin weer een nieuwe giftcard van de winkel. Haar eigen centjes houdt de winkel vast.
    Is dit juridisch ook toegestaan?

    Ik hoor graag een reactie, met vriendelijke groet,

    Maryse

    1. Beste Maryse,

      Bij koop op afstand (bijvoorbeeld in een webwinkel) heeft de klant 14 dagen om zich te bedenken en de producten weer terug te sturen. De verkoper moet dan het aankoopbedrag terug betalen met hetzelfde betaalmiddel. De webwinkel zou dus in principe tot maximaal 20 euro terug kunnen betalen met een tegoedbon. Zie ook onze blog: https://ictrecht.nl/2010/11/17/ook-de-heenverzendkosten-moeten-terugbetaald-bij-wet-koop-op-afstand/.

  5. Beste Maaike ,

    ik heb en cadeau bon gehad van een schoonheidssalon.
    nu wil ik een gezichtsbehandeling. echter dit doet dit schoonheidssalon niet.
    zij doet enkel ontharen, wimpers extension , wenkbrauwen kleuren.
    Daar heb ik op mijn leeftijd geen behoefte aan.
    Mijn vrienden die de bon kochten waren niet op de hoogte van de verandering in het salon. Ik trouwens ook niet.
    Kan ik de waarde terug krijgen hier voor ?

    1. Goedemorgen Christine,

      Dat hang ervan af wat er in de overeenkomst is afgesproken. Als er specifiek op de cadeaukaart staat dat deze bedoeld is voor een gezichtsbehandeling, dan is dat ook wat er is afgesproken in de overeenkomst en dient de partij zich hieraan te houden. Als in de overeenkomst is afgesproken dat de cadeaukaart is in te wisselen voor verschillende diensten en dat deze diensten kunnen veranderen dan ligt dit natuurlijk anders. Mocht dit uw vraag nog niet hebben beantwoord dan verwijzen we je graag door naar https://clinic.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie