Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465
Terug naar overzicht

Opt-in moet echt expliciet zijn (en niet in privacystatement of voorwaarden verstopt)

22 februari 2011 Door

Het gebruik van contactgegevens uit enquêtes of prijsvragen voor commerciële doeleinden mag niet zomaar. Dat bevestigde telecomwaakhond OPTA recent in een brief aan diverse marktpartijen. Zulk gebruik kan vallen onder het spamverbod, en bij overtreding van dat verbod kan de OPTA hoge boetes opleggen. Zorg er dus voor dat u expliciet aan uw bezoekers meldt wat u wilt gaan doen en u ze daar apart vraagt mee in te stemmen.

De regels rond commerciële communicatie, reclame en acquisitie blijven lastig, zo blijkt uit signalen die de OPTA heeft gekregen. Mensen denken een toets of enquête te hebben ingevuld maar krijgen ineens reclame. Toestemming daarvoor is dan indirect verkregen, zo zeggen bedrijven, omdat deze mogelijkheid in de algemene voorwaarden is gemeld. Dat is echter onjuist.

Bij telefonische acquisitie moet altijd het Bel-me-niet register worden geraadpleegd. Ook als het telefoonnummer door de consument zelf ingevuld is bij een enquête of prijsvraag. De enige uitzondering is als de consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verklaart dat hij gecontacteerd wil worden voor commerciële doeleinden door het bedrijf.

‘Ondubbelzinnig’ betekent dat de consument weet waar hij ‘ja’ tegen zegt en dus tenminste bekend moet zijn met de naam van het bedrijf of de organisatie en het onderwerp van het gesprek.

Bij acquisitie, reclame en nieuwsbrieven per mail geldt evenzo dat deze alleen mogen worden verstuurd met uitdrukkelijke en ondubbelzinnige toestemming van de consument. Wie bijvoorbeeld zijn adres opgeeft om de resultaten van een enquête of de bevindingen van een IQ-test te ontvangen, mag op dat adres geen reclame gestuurd worden!

Waar het nog vaak fout gaat, is bij de wijze van toestemming verkrijgen. Zo wordt deze nogal eens verstopt in algemene voorwaarden of privacystatement. Dat is expliciet niet toegestaan aldus de OPTA:

Deze toestemming is alleen geldig als de ontvanger goed geïnformeerd is en op eigen initiatief specifiek toestemt. Toestemming via algemene voorwaarden, een privacy- en/of permission statement is niet geldig.

Ook de DDMA wijst erop dat dit een belangrijk aandachtspunt is. De brancheorganisatie voor direct marketing heeft aangekondigd een document op te stellen met praktijkvoorbeelden, waarbij organisaties op een transparante manier toestemming vragen.

Arnoud Engelfriet

Algemeen directeur / Opleidingsdirecteur

Arnoud Engelfriet is algemeen directeur en opleidingsdirecteur bij ICTRecht. Hij is gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Met zijn informatica-achtergrond richt hij zich graag op complexe technisch/juridisch ICT-vraagstukken en softwarelicenties (met name open source). Zijn website Ius mentis is één van de populairste van Nederland over ICT en recht.


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie