Vestiging Amsterdam

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01
Terug naar overzicht

Mag een prijs exclusief BTW getoond worden?

14 september 2010 Door

Juridisch Product

Als webwinkelier krijgt u te maken met een groot aantal wettelijke verplichtingen. Deze zijn bedoeld ter bescherming van de consument, en betekenen dus het nodige werk voor u.

bonnetjes-btw-ontvangst-betalen-bewijs-rekening-kassabon.jpgEen lezer vroeg me:

Laatst bestelde ik iets bij een webwinkel. Tot mijn verbazing zag ik bij het besteloverzicht (nog net vóór het afrekenen) ineens dat er BTW bij alle prijzen werd gerekend. Ik ben toen terug gaan kijken, en in de disclaimer onderaan de pagina stond “e. BTW” in hele kleine lettertjes. Mag dat dan zomaar, prijzen in een webwinkel exclusief BTW?

Nee, dat mag niet – tenzij de webwinkel alleen en uitsluitend op zakelijke klanten is gericht en dat ook duidelijk communiceert. De BTW of omzetbelasting moet verplicht worden geheven bij alle transacties. Voor ondernemers geldt dat ze de BTW vaak kunnen terugvorderen, vandaar dat prijzen bij ondernemers onderling meestal zonder BTW worden gegeven. (In deze zaak bijvoorbeeld: “als feit van algemene bekendheid kan gelden dat ondernemers onderling vanwege de verrekenbaarheid daarvan, steeds prijzen exclusief BTW hanteren”.)

Bij transacties met consumenten is de BTW echt gewoon onderdeel van de prijs, en dat moet dan ook als zodanig worden behandeld. Artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 is hier heel duidelijk in:

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

Specifiek voor internettransacties wordt dat nog eens onderstreept in artikel 7:46c BW:

Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, … de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;

Ook is het sinds enige tijd op grond van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken verboden om een prijs exclusief BTW (of andere belastingen) te vermelden richting een consument. De prijs inclusief BTW is “essentiële informatie” (art. 6:193e BW) en mag dan ook niet ontbreken in een reclame, aanprijzing of aanbod gericht op consumenten.

Het is dus niet toegestaan om een consument een prijs exclusief BTW te melden, ook niet als je erbij zet dat de prijs exclusief BTW is. Er moet echt een prijs inclusief BTW bij staan. (Je mag natuurlijk wél de prijs zowel inclusief als exclusief melden.)

Wettelijke regels genoeg dus: niet meer doen, beste winkelier.

Arnoud

Meer weten over de regels voor webwinkels en e-commerce?

 

Juridische generatoren

Met de juridische generatoren van ICTRecht op JuriDox.nl kunt u snel en tegen een gunstig tarief zelf uw webwinkeldocumenten opstellen.

> Genereer uw algemene en (gratis) herroepingsrechtvoorwaarden

Arnoud Engelfriet

Algemeen directeur / Opleidingsdirecteur

Arnoud Engelfriet is algemeen directeur en opleidingsdirecteur bij ICTRecht. Hij is gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Met zijn informatica-achtergrond richt hij zich graag op complexe technisch/juridisch ICT-vraagstukken en softwarelicenties (met name open source). Zijn website Ius mentis is één van de populairste van Nederland over ICT en recht.


Er zijn 8 reacties

    1. Tja, ben er inderdaad helemaal mee eens. Echter merk ik dat veel klanten klagen over de te hoge prijzen in mijn winkel. Wij communiceren namelijk wel in de BTW. Vervelend. Elke keer terug rekenen om te laten zien dat de prijs ten opzichte van een excl BTW concurrent hetzelfde, beter of hoger is.

      En vergeet niet: hoeveel mensen zouden onze winkel dan om die reden gewoon niet bezoeken. We hebben het hier namelijk over de psygologie van de gevoels waarneming.

      Als de winkeliers die excl BTW nu aangepakt zouden worden, prima. Maaaaar dat wordt helaas niet gedaan.

  1. Hoe gelden de regels bij zakelijke klanten?

    Op de website van de NS heb ik tarieven opgezocht die gelden voor een dienst van de NS businesscard (greenwheels). Tot mijn verbazing zie ik pas op de factuur dat de tarieven exclusief BTW zijn. Op de website staat niet vermeld of de prijzen inclusief of exclusief zijn. Mag dit?

    1. Zakelijke klanten mag men prijzen ex btw tonen, omdat in het handelsverkeer iedereen dat zo gewend is om prijzen ex btw te noemen. Wel moet je als aanbieder je er redelijk van vergewissen dat je bezoekers zakelijk zijn, of moet het aanbod evident alleen voor zakelijke klanten bedoeld zijn. Ik denk dat dat bij een businesscard wel goed zit. Zelf raad ik altijd wel aan om er expliciet “ex btw” bij te zetten, om misverstanden te voorkomen.

  2. Ik heb een interessante case bij dit artikel. Wij verkopen via onze webwinkel 80% zakelijk en 20% aan consumenten (die een oplossing van ‘zakelijke kwaliteit’ willen). We vermelden, zoals het artikel uitlegt dat prima is, zowel de inclusief- als de exclusiefprijs.

    Maar hier de crux.

    Wij tonen eerst, in een dikgedrukt groter lettertype, de exclusiefprijs, want daarmee bedienen we onze hoofddoelgroep (voor ons fijn, wettelijk gezien irrelevant). Direct onder de exclusiefprijs, iets kleiner en niet dikgedrukt (maar zeker niet verborgen), vermelden we ook de inclusiefprijs. Hiermee voldoen wij, zo is onze redenatie, aan onze informatieverplichting.

    Maar niet iedereen is het daarmee eens. Ik hoor wel eens dat we éérst de inclusiefprijs moeten vermelden, en dat die groter en dikgedrukter moet zijn dan de exclusiefprijs. Dat komt mij over als persoonlijke voorkeur: ik lees in de wet niets over volgorde of hiërarchie. Is hier juridisch gezien iets over te zeggen?

    1. Beste Jonathan,

      Bedankt voor je vraag. Hieronder zullen we uitleggen wat de regels zijn over prijsvermelding op een website.

      Wanneer een webwinkel het mogelijk maakt voor consumenten om een bestelling te plaatsen op de website, dan moeten de consumentenregels worden nageleefd. Het maakt niet uit of een webwinkel zich voornamelijk richt op zakelijke klanten en slechts voor een klein gedeelte op consumenten. Indien consumenten iets bij de webwinkel kunnen bestellen, dan gelden de consumentenregels. Een van die regels is dat de totaalprijs, dus de prijs inclusief btw, op duidelijke en begrijpelijke wijze moet worden weergegeven. De prijs exclusief btw vetgedrukt, maar de prijs inclusief in kleinere letters en niet vetgedrukt, is niet duidelijk. De vetgedrukte prijs, dus de prijs exclusief btw, zal op de website veel meer opvallen. Dit is niet toegestaan.

      Het klopt dat er in de wet niets staat over volgorde of hiërarchie. Het gaat erom dat de totaalprijs op een duidelijke en begrijpelijke wijze wordt getoond. Daarnaast is sprake van een misleidende handelspraktijk wanneer informatie over bijvoorbeeld de prijs wordt verstrekt die de gemiddelde consument kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie. Met algemene presentatie wordt bedoeld de manier waarop de prijs op de website wordt weergegeven. Ook nu weer geldt dat de vetgedrukte prijs die exclusief btw is, het meest in het oog springt, terwijl juist de totaalprijs op duidelijke en begrijpelijke wijze moet worden laten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het plaatsen en verwerken van uw reactie. Lees de privacyverklaring voor meer informatie